#coffeeaddict aneb kávové startupy na vzestupu

#coffeeaddict aneb kávové startupy na vzestupu

21. lis 2018 Redakce 2 min

Patříte k lidem, kteří o sobě tvrdí, že jim v žilách koluje místo krve kofein? Nebo pijete kávu kvůli prožitku a chuti? V každém případě zažívá kávová kultura v poslední době obrovský rozkvět. Zvolit si můžete z mnoha druhů výběrové kávy i ze způsobů přípravy, kavárny s kočkami už neznáme jen z Japonska a „kávovar na pracovišti“ je běžnou součástí náborových inzerátů. Káva je životní styl.

Spotřeba kávy ve světě dlouhodobě roste, přičemž největší popularitu má mezi severskými zeměmi. Mezi nimi je na prvním místě Finsko s průměrnou roční spotřebou 12 kg kávy na osobu. Pro srovnání, v Česku se toto číslo pohybuje okolo 2 kg, což je 1,5 šálku denně. Ve Finsku je naopak běžné pít kávu průběžně po celý den.

Díky této „kofeinové horečce“ rostou i investice do kávových startupů: ty letos dle dat společnosti CB Insights získaly již přes 600 milionů dolarů, což je čtyřikrát více než v roce 2017. CB Insights predikuje, že do konce tohoto roku by startupy mohly dosáhnout na jednu miliardu dolarů z celkového počtu 90 uzavřených investic oproti loňským 66.

Svá kávová impéria si budují i velké korporace, Coca-Cola se rozhodla koupit značku Costa Coffee za 5,1 miliardy dolarů a pozadu nezůstávají ani společnosti jako Nestlé či JAB. Novým hráčům také zůstává otevřený stále fragmentovaný asijský trh.

A jaké jsou trendy mezi kávovými startupy? Jedním z nejvýraznějších je bezesporu výroba „ready to drink“ nápojů, zejména cold brew. Cold brew se připravuje několikahodinovou macerací kávy ve studené vodě a díky jiným extrakčním podmínkám je výsledný nápoj výraznější a sladší. Mnoho startupů jej prodává ve sklenicích či plechovkách a zakládá si na vysoké kvalitě a fair-trade přístupu. V Česku je to například firma Colt Brew, v zahraničí Wandering Bear Coffee nebo Califia Farms Coffee vyrábějící cold brew ochucená rostlinnými mléky.

Co se stane, až hype kolem cold brew nápojů dosáhne svého vrcholu? Vzhledem k tomu, že je kofein návykový, je pravděpodobné, že se pozornost startupů přesune k dalším kávovým kategoriím a inovacím.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články