Chcete se vrhnout do businessu? Začněte prototypingem!


Už dlouho si pohráváte s myšlenkou vrhnout se do podnikání? Ale strašák jménem neúspěch vás vždy převálcuje a zamete vaši ideu rovnou pod koberec? Často se čekat nevyplácí a je lepší rovnou přejít k jádru věci.

Příběhů o tom, jak firmy svá nejlepší léta (a samozřejmě i peníze!) věnovaly vývoji produktu, je opravdu hodně. Najaly toho nejlepšího vývojáře, světového designéra a stále vyvíjely a vyvíjely, aby byl produkt “tip top” dokonalý. Když po sto padesáti letech spatřil produkt světlo světa, bum - nikdo po něm ani neštěkl.

Přitom výdaje do prototypu a testování jsou tou nejchytřejší investicí, kterou můžete udělat. A pokud selžete, nevadí. Je lepší spadnout na pusu hned, nebo až poté, co investujete veškeré jmění do podnikání, se kterým si na trhu neškrtnete?

 

Co to tedy je prototyp?

Jedná s o hrubý nástřel vašeho produktu, díky kterému budete mít vy i vaši zákazníci větší představu o jeho vlastnostech, funkcích, vzhledu, potenciálu, zkrátka kompletně o všem. A především, s prototypem se váš nápad bude lépe prodávat.

 

Jak na to?

Přemístit pouhou myšlenku z vaší hlavy není jednoduché. Můžete se setkat s řadou překážek, ale když si pomůžete pár chytrými kroky, můžete se jim vyhnout.

Při myšlence spustit business by měla být tvorba prototypu a testování na prvním místě. A to v každém případě, ať jde o appku, software či vodítko pro kočky. Provedení prototypu se bude značně lišit, ale postup, který byste měli následovat, je stejný.

 

Prototyp není dokonalý

Pokud chcete, aby váš prototyp byl hned po startu perfektní, budete pracovat tak dlouho až zešedivíte a stejně, nedočkáte se. Dokonalý nikdy nebude. Produkt musíte testovat a získávat zpětnou vazbu. Jak jinak byste zjistili požadavky zákazníků, pro které produkt budujete?

 

Ukažte, jak bude produkt vypadat

Bez tužky v ruce se neobejdete. Čmárejte, škrtejte, malujte. Vytvořte náčrty vašeho produktu a předneste je vaší cílové skupině. Jak říká Lukáš Hurych z Twisto, přispěje vám to k získání cenného feedbacku: “Na začátku Twista jsme používali více prototypů pro vysvětlení služby potenciálním zákazníkům – aby si přesně představili, jak bude Twisto vypadat a fungovat. Jako první feedback nám to pomohlo dotáhnout první verzi služby.”

 

Vytvořte miniaturu produktu

Ať dáte na 3D tisk či se vrhnete do dílny, vždy dbejte na jednoduchost. Když máte vizuální představu a můžete si produkt i “osahat”, pracuje se hned lépe. Pomůže to jak vašim zákazníkům, tak i vašemu týmu posunout produkt na další úroveň. Chyby, na které přijdete už při tvoření miniatury, můžete postupně odstraňovat a tvořit prototyp znovu a znovu.

“Prototypování používáme stále, když navrhujeme komplexnější flow pro uživatele nebo i jednoduchou featurku – od rychlých mockupů až po konkrétní designy rozpohybované v Invisionu. Pak se dá nejlépe bavit s více lidmi v týmu, protože si představí, jak přesně vše bude vypadat a fungovat.”

Získáte nejen zpětnou vazbu o konceptu, funkčnosti, ale otestujete mnohem víc. Uvidíte, na jakou cílovou skupinu se zaměřit, jak vysokou stanovit cenu, jaké zvolit komunikační kanály. Vše, na čem byste mohli bez prototypování a testování s mrknutím oka pohořet.

 

Testujte

To, komu dáte váš prototyp k testování, značně ovlivní váš výsledek. V počáteční fázi testování bude vaším cílem získat jednoduché odpovědi a rychle se posunout dál. Zatímco při konečné fázi produktu budete zvažovat zahrnutí širšího okruhu publika. Základem je komunikovat a zvolit správné otázky, které přinesou relevantní odpovědi hodné k vašemu dalšímu posunu.

Jak testovali v Twisto?  “Ze začátku jsme testovali Twisto hlavně s uživateli naší cílové skupiny – pro první vhledy do jejich chování jsme vedli hloubkové rozhovory – to stejné jsme pak dělali i s e-shopy, abychom věděli, že je trh připraven (nebo jej můžeme připravit)."

Na testování byste neměli zanevřít ani po rozjetí vašeho businessu, ale dále s ním pokračovat a neusnout na vavřínech. Jak nám prozradil Lukáš z Twisto: “Později a až do dneška děláme velké množství A/B testů, ať už na webu nebo např. v e-mailech, abychom mohli celou cestu zákazníka zlepšovat”. Co dodat, děláte to pro lidi, když oni budou spokojení, budete i vy.

 

Minimal Viable Product

Po prototypu a testování posuňte produkt zase o krok dál a vytvořte MVP (z ang. Minimal Viable Product). Jde o minimální životaschopný produkt, který je často zaměňován právě s prototypem. Rozdílem je, že prototyp je testován v počáteční fázi a MVP je už funkční produkt, který může jít na trh, a právě tam probíhá jeho testování.

 

 

Ptáte se, jak MVP vytvořit?

Pravidlo 1. - Klíčem k úspěchu je jednoduchost. Vezměte základní podstatu produktu a sestavte MVP. Čím méně funkcí, tím méně času strávených nad budováním a spuštěním produktu. Tím se dostáváme k základním kroku číslo dva. 

2. Rychlost a zkrácení času uvedení na trh. Když se budete řídit jednoduchostí, ani se nenadějete a váš produkt bude připraven jít na trh. Rychlost = ušetření času = ušetření peněz!

3. Nižší náklady a snížení potřeby kapitálu. Tím, že se zaměříte jen na nejdůležitější funkci, která je pro uživatele nezbytná, ušetříte svoje peníze, které budete později potřebovat.

“Jako první jsme spustili úplně ořezanou variantu Twista, které umělo jen “kup teď, zaplať za 14 dní”, žádný Twisto účet, odložení, placení složenek, platební náramek apod. Bylo důležité, abychom si celý koncept validovali, případně ho upravili, aby fungoval na trhu dobře. To celé nám zabralo cca 3 měsíce a měli jsme platební metodu živě v několika e-shopech. Poté jsme se začali posouvat dál a dál až tam, kde je Twisto dnes.” popisuje zkušenost s MVP Lukáš z Twisto.

 

Doufáme, že se váš strašák zalekl a příště se už nedáte! Že začátky jsou těžké? To jsou vždy, ale řiďte se jednoduchostí a půjde to jako po másle.

Slyšeli jste o tom jak vzniklo AirBnb? Kouzelný příběh manželů ze San Francisca, kteří potřebovali splatit nájem a začali volnou místnost v domě pronajímat cizincům. Holý pokoj, kde stála pouze nafukovací matrace. A pak už stačilo jít s kůží na trh. A jak to skončilo? To už asi víte :)

Přejeme hodně sil!