Čeští výrobci moderních plen hlásí rekordy. Bamboolik vsadil na udržitelnost, Kolorky zase na design

Čeští výrobci moderních plen hlásí rekordy. Bamboolik vsadil na udržitelnost, Kolorky zase na design

22. čvn 2020 Zuzana Hübnerová 4 min

Péct vlastní kváskový chleba, vařit si doma nebo používat látkové pleny. To jsou některé z věcí, které zřejmě Čechy naučila nedávná karanténa. Právě nemožnost zaskočit po cestě z práce pro balík jednorázových plen a v řadě případů i více času na péči přiměl množství českých rodičů k nákupu látkových plen, které lze používat opakovaně. I díky tomu český výrobce Bamboolik hlásil v dubnu letošního roku nejvyšší obrat v historii firmy. Rekordní obraty ale zaznamenal také první český výrobce barevných jednorázových plen Kolorky, který ukazuje, jak je pro české rodiče důležitý vzhled plenek.

Když v roce 2012 spouštěly Zuzana Hloušková a Radka Martínková e-shop, chtěly nabídnout rodičům kvalitní látkové pleny, které jim samotným do té doby na trhu chyběly. Od počátku měly ale zároveň jasno v tom, že půjde o globální projekt. Firma tak nevznikla jako nadšený garážový projekt dvou maminek, ale jako konkurenceschopná globální společnost, která dnes dodává látkové pleny na trh v Německu, Francii, Rakousku, Belgii či Nizozemsku. „Nejvyšší prodeje máme v Německu. V Belgii jsou zase našimi plenkami kompletně vybaveny jedny jesle. A pro nizozemského partnera jsme letos vyrobili privátní značku plen QuQu Diapers by Bamboolik,“ říká pro Newsroom Startupjobs marketingová manažerka Bambooliku Monika Fiantová.

I v tuzemsku ale roste počet rodičů, kteří při přebalování svých dětí sáhnou raději po látkových plenách. Jednou z výhod, na které Bamboolik upozorňuje i na svých webových stránkách, je finanční úspora. Pleny sice stojí víc při prvotní koupi, díky možnosti je opakovaně prát si s nimi ale rodiče vystačí roky. Významnou roli při výběru hraje i ekologie. Jedno dítě totiž během dětství vytvoří kvůli jednorázovým plenám přibližně tunu těžko rozložitelného odpadu. Podle Moniky Fiantové je pak pro některé rodiče důležité i to, že jde o lokálního výrobce. „Část zákazníků to řeší a aktivně vyhledávají ryze české výrobky. Pro další skupinu je pak česká výroba příjemným bonusem. Samozřejmě jsou i zákazníci, kteří se po původu nijak zvlášť nepídí. V naší bublině ale převládají první dva typy zákazníků, za což jsme rádi,“ dodává Fiantová.

Rodiče řeší vzhled, ekologičnost i cenu plenek. Zdroj: Bamboolik

Prodeji látkových plen napomohla i nedávná karanténa. Řada rodičů byla totiž s dětmi stále doma a zajet nakoupit se stalo složitější. „Aktivity, které se předtím mohly zdát nepohodlné, třeba pečení vlastního chleba nebo praní plen, se nakonec ukázaly pro množství lidí jako přijatelné řešení s řadou pozitiv,“ vysvětluje Monika Fiantová.

Za prvních pět měsíců letošního roku se obrat oproti loňsku navýšil o pětadvacet procent. V dubnu letošního roku pak Bamboolik dosáhl zatím nejvyššího obratu ve své historii. „Nicméně není to tak, že by nám s karanténou zákazníci prostě spadli do klína. Šli jsme tomu naproti jak aktivní komunikací, tak prodejními akcemi. V začátcích firmy poptávka převyšovala nabídku. Přibližně poslední tři roky už to ale neplatí a musíme neustále aktivně rozšiřovat podíl na trhu,“ upozorňuje Fiantová.

Vzhled táhne i u plenek. Kolorky navýšily obrat téměř o 100 %

Důležitým faktorem, který rodiče při koupi posuzují, je i vzhled plenek. Řada z nich už nechce své děti přebalovat do obyčejných bílých plen. Na barevné a veselé potisky proto vsadil nejen Bamboolik, ale další úspěšný český projekt Kolorky. Janě Marii Chladové na českém trhu chyběly jednorázové pleny, které by byly nejen funkční, ale i hezké na pohled. A tak navrhla první designy Kolorek. „Kolorky byly první barevné plenky v Česku. A právě díky designu, který u nás chyběl, se staly populární tak rychle,“ potvrzuje Chladová.

Stejně jako Bamboolik ani Kolorky nezůstaly pouze na českém trhu. „V současné době prodáváme na Slovensku, v Polsku, Maďarku a Slovinsku. Poptávka ale přichází i z dalších zemí,“ říká Jana Marie Chladová.

Její designové pleny ale nemají být pouze estetické. Díky materiálům, ze kterých se vyrábí, nesou také označení eco. „Šetrnost k přírodě je důležitá jak pro mě, tak pro naše zákazníky,“ podotýká Chladová s tím, že v Kolorkách například nepoužívají chlór. Zároveň ale upozorňuje, že některé ekologičtější varianty mohou snižovat komfort dětí. V takových případech jde pak pro rodiče obvykle otázka šetrnosti k přírodě stranou. „V nabídce máme například Kolorky Nature, kde místo LDPE používáme bioplast z kukuřice. Tento materiál je výrazně jemnější, ale tím i méně prodyšnější. To znamená, že se snižuje komfort a miminka s citlivou pokožkou je pak nutné častěji přebalovat. Pro zákazníky je na prvním místě vždy komfort jejich miminka,“ dodává Chladová.

I čísla Kolorek svědčí o tom, že pěkný vzhled plenek je pro české rodiče stále důležitější. Podle Jany Marie Chladové totiž zaznamenali téměř stoprocentní meziroční nárůst obratu.

Zuzana Hübnerová

Vystudovala žurnalistiku a HR v Česku i ve Švédsku. Působila v Deníku či v České televizi. Nyní se věnuje nastavování interní komunikace ve firmách a píše o tom, co se děje ve startupech i ve vědě.

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Eko, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články