Českou aplikaci užívají k blokování jiných „appek” statisíce lidí po celém světě. Zabrání i smazání sama sebe

Českou aplikaci užívají k blokování jiných „appek” statisíce lidí po celém světě. Zabrání i smazání sama sebe

14. zář 2021 Václav Lang 7 min

Je člověk tím, kdo ovládá své digitální nástroje, nebo už jsou to naopak digitální vymoženosti, které ovládají vlastního uživatele? Při pohledu na statistiky aplikace AppBlock je těžké věřit, že by A bylo ještě správně. Nástroj od tuzemské společnosti Mobilesoft využívá aktivně přes tři sta tisíc lidí po celém světě zejména, aby sami sobě znemožnili přístup na sociální sítě a prokrastinaci.

Interní data společnosti uvádí, že největší část jejích uživatelů (45 procent) dle svého názoru tráví na telefonu více jak šest hodin denně. Nejvíce z nich pak tvrdí, že si nainstalovali AppBlock, aby zvýšili svou produktivitu. 

Podle Miroslava Novosvětského, šéfa agentury Mobilesoft, která za aplikací stojí, lidé až při jejím použití zjišťují, že počet hodin, o nichž se domnívají, že tráví denně zíráním do obrazovky, je ve skutečnosti ještě mnohem vyšší. „Mnohdy je to tak, že člověk vezme telefon a najednou je někde, kde vlastně ani nechtěl být. Otevře si Facebook a tráví na něm čas, i když nechce, popisuje a dodává: „Hodně se změnil také třeba přístup k počítačům. Dřív přišel člověk domů, pustil si stolní počítač, u něj strávil nějaký čas, pak se zvedl ze židle a šel dělat něco jiného. Dneska je to tak, že člověk přijde, vezme telefon do ruky a jede na něm spoustu věcí.” 

Aplikaci nejvíce používají lidé ve věkové kategorii 18 až 24 let a 25 až 34 let. Největší část uživatelů je v Indii, Brazílii a Spojených státech amerických. Mužů uživatelů je nepatrně více (58 procent) než žen. 

O tom, kterak vychytralé algoritmy sociálních sítí, ale i dalších digitálních vymožeností, umějí uživatele uměle vtáhnout a nepustit, jsme psali například zde

„Digitálním technologiím platíme za jejich službu tím nejcennějším, co máme - svou pozorností, energií a časem. Vyrušují nás v soustředěné práci a nám pak zase nějakou dobu trvá, než jsme schopni se do práce znovu ponořit. Vše nám trvá dlouho, klesá naše efektivita i kvalita práce. Jsme ustavičně stresováni, následuje vyčerpání a frustrace, v horším případě i deprese,“ řekla k tomu tehdy doktorka Aneta Baklová, koučka digitálního detoxu a zakladatelka webu Digitálnídetox.cz.

PŘEČTĚTE SI: „Digitální detox aplikujte postupně,” radí koučka. A my jsme si ho vyzkoušeli

Uživatele vede k disciplíně

Miroslav Novosvětský uvádí, že cílovou skupinou AppBlocku jsou lidé, kteří si chtějí na telefonu nastavit, kolik času a v jaké části dne, případně v jakém místě chtějí strávit s kterou aplikací. V praxi si tak mohou třeba nařídit, že je po příchodu do práce a připojení k tamní wi-fi telefon nepustí na Facebook. Případně, že to samé přístroj nedovolí v době, kdy se chce uživatel věnovat rodinným aktivitám či se chystat ke spánku. K dispozici je dokonce „striktní” mód, kdy aplikaci zakážete možnost smazání tak, aby ji uživatel ve slabé chvilce prostě nehodil do koše a nešel si zasurfovat na sítě. „Má to ale i využití, když chce rodič zabránit, aby jeho dítě používalo ve škole telefon k něčemu, k čemu nemá,” mírní Novosvětský divoké představy o lidech ovládaných telefony.

Sám nicméně uznává, že je správnou cílovou skupinou pro AppBlock. Nápad na vytvoření aplikace mu přišel na mysl při práci na jiných projektech Mobilesoftu. „Seděl jsem u počítače, měl jsem zablokovaný Facebook, Novinky a takové věci, které jsem nechtěl používat v pracovní době. Takže vždy, když jsem se k nim pokusil připojit, mě systém nenechal. Ale vedle sebe na stole jsem měl telefon, který jsem mohl vždycky vzít a vesele prokrastinovat do aleluja,” směje se. 

Líbil se mu koncept androidových aplikací, pro jejichž otevření bylo zapotřebí zadat heslo. A tak začal pracovat na podobě aplikace, přes kterou si člověk bude moci nastavit různé profily blokování jiné aplikace, případně celých jejich skupin. K tomu dodává, že už samotná notifikace, kdy se uživatel dozví, že mu vypršela stanovená doba, je důležitá, protože dotyčný ani nemusí vnímat, kolik času už na telefonu promrhal. 

Aplikace, jež vznikla v roce 2015, je podle Novosvětského vůbec první svého druhu na světě. „Až po nás přišly Apple a Google se svými digital well-beingovými aplikacemi,” vypočítává. Díky tomu se Mobilesoft drží na předních příčkách v počtu stažení (celkem zhruba čtyři miliony po celém světě) a měsíčně generuje nižší stovky tisíc. Loňský příjem činil lehce přes dva miliony korun, letos se očekává dvojnásobek. 

Model subscription byl spuštěn teprve loni v září a od té doby se k trvalému užívání přihlásilo přes sedm tisíc lidí, celkově má ale služba tři sta tisíc aktivních uživatelů po celém světě. V Česku je to paradoxně jen zlomek, řádově nižší tisíce. 

Spolupráce s Ludwigem a osamostatnění

Společnost očekává v příštích měsících další růst, a to zejména proto, že teprve před pár dny vydala verzi pro iOS, kterou si již stáhlo kolem deseti tisíc lidí. Teprve teď se začínají více věnovat reklamě a od podzimu navíc spustí spolupráci s webem Procrastination.com Petra Ludwiga, autora bestselleru Konec prokrastinace. Díky tomu by se z aplikace k zamezení mrhání časem měl stát komplexnější nástroj obohacený o edukativní rozměr. Člověk si bude moci například zvolit, jakých cílů v jakých oblastech seberozvoje chce dosáhnout a podle toho mu systém nabídne po sobě jdoucí lekce, které ho povedou krok za krokem k vytčenému cíli. 

Agentura dokonce přemýšlí, že by od sebe aplikaci oddělila a vznikl by zcela nový subjekt založený na AppBlocku. „Dostali jsme se do stavu, kdy nám appka dělá přes dvacet procent firemního příjmu, nadále roste, stejně jako firemní příjem. Začínáme přemýšlet víc startupově,” uvádí Novosvětský s tím, že by v případě odtržení od mateřské společnosti uvažovali i o externí investici. Na aplikaci již nyní pracuje menší separátní tým.

Aktuálně je jeho prioritou doladit iOS verzi a spustit během podzimu edukační nadstavbu. Do budoucna společnost zvažuje i rozšíření do desktopů či webových prohlížečů. 

Je reálné, že by taková služba ztratila postupem času na užitečnosti? „Jsem přesvědčen o tom, že se s tím (závislosti na sociálních sítích a digitálních zařízeních) bude bojovat čím dál tím víc a že čím dál tím víc lidí bude schopných si uvědomit to, nad čím my už přemýšlíme, že ne všechen čas, který trávíme na telefonu, bychom tam měli trávit,” uzavírá Novosvětský.

Foto: Mobilesoft

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Aplikace, Kancelář, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články