Česko jako globální hráč v kosmickém byznysu? Šanci prosadit ho mají české firmy, musí se ale spojit

Česko jako globální hráč v kosmickém byznysu? Šanci prosadit ho mají české firmy, musí se ale spojit

13. lis 2021 Šárka Mrázová 5 min

Česko je v kosmickém sektoru lídrem mezi zeměmi Visegrádské čtyřky a v Evropě se řadí k první desítce. Přesto tuzemským firmám chybí podle některých odborníků úzká spolupráce a společné zapojení do velkých českých misí, v rámci nichž by vznikaly hotové systémy, jako třeba družice. Pomáhat přitáhnout nové firmy do kosmického průmyslu a zároveň udržet ty stávající, aby dostaly více příležitostí, bude mít za úkol také nový český ambasador Evropské kosmické agentury ESA. 

„Mezi státy V4 si stojíme nejlépe, protože jsme historicky průmyslová země a na tom velmi dobře stavíme. To, co se podařilo vybudovat, nám opravdu ostatní mohou závidět. Chybí nám ale masivní investice,” řekl StartupJobs Newsroom Václav Kobera, ředitel odboru kosmických aktivit na ministerstvu dopravy, na akci Czech Space Week, která se konala minulý týden. Připomněl tak československou tradici ve výzkumu vesmíru a průzkumu Sluneční soustavy už z dob programu Interkosmos, kosmického programu socialistických států z let 1967 až 1990. Po jeho skončení v 90. letech minulého století však nastal útlum. 

Nové příležitosti dostali čeští výzkumníci a průmysl až v roce 2008, kdy Česko vstoupilo do ESA a programu PRODEX, který se zaměřuje na financování vývoje a výroby vědeckých přístrojů a experimentů. Posledních několik let se investice státu začaly do kosmických aktivit zvyšovat, a Česko se tak podle Kobery může vyrovnat evropským severským zemím nebo třeba Portugalsku. Nová vláda by v tom měla podle něj pokračovat, protože jde o strategické odvětví, zároveň by měla financovat programy, které podporují tuzemské firmy. „Pokud začneme podporovat tuto oblast, rozhodně se nám to do budoucna vyplatí. Států, které mohou v kosmických aktivitách něco nabídnout v globálním měřítku, zase tak velké množství není,” poznamenal Kobera.

Jana Kapounová, první česká ambasadorka pro business aplikace agentury ESA

Za vším hledej ženu, platí i pro space

Pomoci tuzemskému byznysu by měla první česká ambasadorka pro business aplikace agentury ESA, kterou se stala manažerka Jana Kapounová z agentury CzechInvest. Její jméno oznámila evropská agentura v rámci Czech Space Week minulý týden, jejímž byl StartupJobs Newsroom mediálním partnerem. Kapounová chce oslovovat ty firmy, které mají pro kosmický sektor inovativní potenciál a nabízejí pokročilé technologie, na velikosti podniku přitom nezáleží. 

Česko posílá do ESA formou ročního členského příspěvku 1,5 miliardy korun, z toho se platí inkubační aktivity pro rozvoj tuzemského kosmického průmyslu a také podporuje akademická sféra. V ČR působí v kosmickém sektoru podle odhadů kolem stovky firem, z nichž je zhruba 50 technologických, a další subjekty, které fungují jako dodavatelé.

Kolik startupů se v Česku zaměřuje na kosmické technologie, je podle Kapounové obtížné vyčíslit. Zároveň potvrzuje, že pro další rozvoj kosmického sektoru a prosazení firem v rámci prestižních misí, by se měli jednotliví hráči spojit v rámci konsorcií a vzájemně spolupracovat. „Máme potenciál vytvořit celý systém, ale musíme se přestat bát a umět se dohodnout, protože klíčová je spolupráce,” je přesvědčena.

Výroba ve společnosti SAB Aerospace. Ilustrační fotografie.

Chybí jeden silný hráč, který by spojoval

Přestože v ČR funguje několik oborových asociací, silný a nezávislý hráč, který by firmy sdružoval, podle ředitele společnosti SAB Aerospace a předsedy Představenstva Brno Space cluster Petra Kapouna zatím chybí. Česko podle něj může navázat na mnohaletou historii leteckého a automobilového průmyslu. Českou republiku čeká podle něj ještě dlouhá cesta, aby se stala lídrem, přestože už disponuje zázemím i technologiemi a je flexibilnější a levnější než jiné země. 

„My dodáváme jednotlivé komponenty, dodáváme do velkých světových firem a realizujeme větší zařízení, jako je součást rakety nebo družice. Měli bychom ale udělat zásadní krok, který udělalo jen pár zemí, a to dokázat postavit celou tu věc, celý hotový systém,” dodal s tím, že český kosmický průmysl není tak velký na to, aby si v něm firmy navzájem konkurovaly.

Přesto svou misi už Češi mají. Nazývá se Slavia a měla by Česko prosadit v globálním kosmickém průmyslu. Skupina tuzemských firem a akademických institucí - kromě SAB Aerospace také Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLU) a firmy HULD a Zaitra, a také několik ústavů Akademie věd ČR a vědeckých institucí - už pracuje na ověřování technologií, jakým způsobem by se mohlo mapovat nerostné bohatství ve vesmíru. Slavia se navíc může stát vůbec první ryze českou misí v Evropské kosmické agentuře (ESA).

PŘEČTĚTE SI: Mise Slavia má světu ukázat, že ČR je důležitý hráč v kosmickém průmyslu. Bude mapovat nerostné bohatství ve vesmíru

Šárka Mrázová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Technologie, Kancelář
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články