ČASOSBĚR: Encubate bojuje s „drahými“ vývojáři, ale tým i počet zákazníků se rozrůstá

ČASOSBĚR: Encubate bojuje s „drahými“ vývojáři, ale tým i počet zákazníků se rozrůstá

18. říj 2021 David Budai 9 min

Kontinuální růst, milionová investice a také zdvojnásobení týmu. To je ve zkratce dění ve startupu Encubate v uplynulých měsících. Bylo to hlavně o hledání nových spolupracovníků a CEO Zdeněk Fred Fous v dalším kole našeho časosběrného projektu otevřeně popisuje, jak se změnily finanční nároky developerů po celém světě a jak to ovlivnilo jejich recruitment.

Od momentu, kdy si v Encubate jasně stanovili cílovku a celkový model, uběhl bezmála rok a od té doby firma nabrala jasný směr. Encubate vidí svůj vzor v globálně úspěšných aplikacích jako Headspace, která pomáhá s meditací, nebo Duolingo zaměřené na výuku jazyků. Encubate pomáhá lidem s rozvojem jejich podnikatelských dovedností a s překonáním úskalí na úplném začátku jejich podnikatelské cesty – vybrat si ten správný podnikatelský nápad, rozpracovat jeho obchodní model, otestovat si ho na trhu nebo promyslet finance.

„Vizí Encubate je demokratizovat přístup k podnikání, tedy aby si každý bez rozdílu mohl jednoduše a bez velkého rizika vyzkoušet, jaké to je začít si plnit sen mít svoji vlastní firmu a podnikání,“ říká Zdeněk Fred Fous, který se během jara a léta se svým týmem soustředil na rozvoj a zdokonalování produktu a akvizici uživatelů. „Velký důraz za poslední měsíce byl na rozvoj platformy a testování různých způsobů, jak co nejlevněji získávat relevantní uživatele,“ říká ve třetím kole časosběru.

Během posledních měsíců také Encubate přecházelo z outsourcovaného vývoje na vývoj interní, což přineslo potřebu nových vývojářů. A jak se ukázalo, svět po pandemii se změnil a s tím i finanční nároky schopných pracovníků. „Požadavky lidí mají tendenci být poměrně odpoutané od celkové ekonomické reality,“ popisuje Zdeněk a svůj postřeh rozvíjí i v závěru dnešní zpovědi.

PŘIPOMEŇTE SI 2. KONTROLU: „Budeme jako Duolingo pro zájemce o podnikání.“ Encubate se po složitém podzimu vrací ke kořenům

Časosběr: 3. kontrola

Kam se firma od jara posunula? Jaká je situace nyní na podzim 2021?

Získali jsme investici sedm milionů korun od Purpose Ventures a Grouportu. Do týmu se přidal Willi Džama jako co-founder a CPO, nyní již máme postavený tým v počtu dvanácti lidí. Také jsme vyvinuli a spustili naše MVP, máme přes 800 registrovaných uživatelů a vytvořili jsme několik strategických partnerství v Británii, například s Impact Hubem v Londýně.

Jaká strategická rozhodnutí jste měli před sebou? Jak jste je vyřešili?

Strategická rozhodnutí se v posledních měsících týkala primárně rozšiřovaní týmu a limitace, kterou pomalejší hiring způsoboval.

Přecházeli jsme z outsourcovaného vývoje přes agenturu k vývoji inhouse, ale naše interní vývojářská kapacita ještě nebyla tak „ready“, jak bychom potřebovali a jak jsme si představovali. Podařilo se nám dát dohromady externí tým složený vesměs z Williho kamarádů a bývalých kolegů, kteří nám pomohli s hiringem, mentoringem nových developerů a s klíčovými technickými otázkami. Spolupráce zatím funguje skvěle a chceme na ní dále stavět, zejména co se tyká vedení a mentoringu našeho vývojářského týmu.

Stejně tak jsme delší dobu hledali člověka, který by k nám nastoupil na full-time a vedl náš online marketing. Spolupracovali jsme s několika velmi schopnými freelancery, každopádně spolupráce funguje jinak, když máte lidi naplno zapojené do týmu a do budováni firmy, nebo když děláte s lidmi, kteří zároveň pracuji na několika projektech najednou. Nicméně všichni odvedli kus dobré práce a nový kolega na ni bude moci navázat.

Jaké změny jste provedli ve svém produktu?

Koncepční a velké změny nebyly žádné. Jediná změna byla, že jsme se rozhodli místo React Native technologie jít cestou PWA v React.js, tedy responzivního webu, který funguje napříč zařízeními a platformami. Rozdíl oproti nativní aplikaci je v případě Encubate nepatrný a umožňuje daleko jednodušší a levnější prototypování a testováni ve srovnaní s jinými technologiemi.

Jaké komplikace nebo nečekané záležitosti se během uplynulých měsíců objevily a jak jste je řešili?

Obecně hiring byla a z části stále je velká výzva. Jsme schopni nabízet vesměs tržní platy (plus klíčové pozice mají možnost vestovat podíl), ale zároveň bych řekl, že požadavky lidí v dnešní době mají tendenci být poměrně odpoutané od celkové ekonomické reality.

Například developeři v zemích, kde jsou náklady na život poloviční ve srovnáni s ČR, si říkají o platy, které jsou i v ČR spíše nadprůměrné, a přitom kvalita jejich práce je výrazně nižší. Developeři v ČR nebo v našem regionu zase požadují platy, které je schopna platit jen hrstka silně zainvestovaných startupů nebo větších agentur a firem. Všichni jsou, zdá se, vesměs spokojeni s tím, kde jsou, a buď se musíte věnovat nějaké pro ně vysloveně srdeční záležitosti, nebo nabídnout ještě vyšší plat než ten vysoký, který už mají.

My zároveň máme jasná očekávaní a nároky na lidi, které přibíráme do týmu, takže průnik nabídky a poptávky není vůbec jednoduchý. Řádově jsme prošli vyšší stovky kandidátů, než jsme našli toho správného parťáka.

Co se produktu týče, velký důraz za poslední měsíce byl na rozšíření celého programu (online inkubace), optimalizace registrace, onboardingu v aplikaci a celkově na maximalizaci aktivity uživatelů v aplikaci. V naší branži (edtech) je obecně největší výzvou udržet nově zaregistrované uživatele aktivní, takže tomu se teď dost věnujeme.

Jak se změnil váš tým? O kolik lidí se případně rozrostl/zmenšil?

Na jaře jsme měli v týmu šest lidí, teď jich máme včetně externistů dvanáct. Část týmu je v Praze, část je remote (Španělsko, Indie, Kanada a další destinace).

Podařilo se nám obsadit nakonec pozici vedoucího online marketingu i backend developera. Oba jsou zkušení profíci ve své oblasti a mají blízký vztah k problému, který řešíme. Máme z nich radost a je to výhra pro obě strany. Frontend developera zatím ještě vybíráme, momentálně máme dva kandidáty, s nimiž testujeme spolupráci.


Aktuální složení týmu Encubate.

Kdybyste měli růst firmy stanovit na stupnici 1-5 (5 nejvyšší růst), jaké číslo zvolíte? Co byste k růstu ještě zmínili?

Číslo 4. Podařilo se nám naplnit investiční cíle na první tři měsíce, máme venku produkt, začínají se nám rýsovat nejvíce efektivní marketingové kanály a máme velmi schopný tým.

Jaké máte plány do konce roku 2021?

Do konce roku chceme mít výrazně lépe vyřešenou otázku angažovanosti a retence uživatelů, která bude klíčová také pro monetizaci. Také se chceme dostat na podstatně nižší náklady u akvizice uživatelů. Další týdny do konce roku budou ve jménu testovaní a prototypování na všech možných frontách. A také se chceme hodně věnovat našemu tymu, který je z větší části remote.

Jak následující měsíce vnímáte v kontextu koronaviru a toho, jak je na tom nyní Česko? Máte obavy, naději, očekávání, nebo byste to popsali jinak?

Koronavirus je mimo naše spektrum zájmu, zaměřujeme se na věci, které jsme schopni ovlivnit.

Museli jste během uplynulých měsíců dělat nějaká finanční opatření? (Např. snižování platů, výdajů na reklamu, investice nebo cokoliv jiného.) Nebo jste naopak více investovali?

Ne. Pracujeme s investicí, kterou jsme získali, a víceméně se nám zatím daří držet se plánovaného rozpočtu. Nicméně jak už jsem zmínil, pociťujeme silnou „inflaci“ v oblasti platů, takže to vytváří dost velký tlak na náš rozpočet. Na druhou stranu hledáme lidi, kteří s námi chtějí Encubate budovat dlouhodobě, takže i kdybychom měli větší rozpočet, tak bychom stejně hledali lidi, kteří věří naší misi, a nejen hledají příležitosti, jak krátkodobě navýšit svůj příjem.

Máte k dobru nějakou příhodu, zajímavost nebo situaci z týmu či fungování, které stojí za zmínku?

Přijde mi velmi zajímavé, jak covid a s ním spojená remote práce do značné míry skutečně demokratizovala přístup k příležitostem pro kvalifikované lidi kdekoliv na světě. V rámci hiringu jsme se bavili s velmi pestrou směsí národností snad z každého kontinentu. Řada z těchto lidí už pracovala remotely pro nějakou firmu někde jinde na světě. Také platové podmínky se hodně srovnaly – před par lety bylo poměrně běžné, že když jsem hiroval někoho v zemi, kde jsou nižší náklady na život, platební očekávaní to vesměs reflektovalo.

Ale kvůli covidu a obecnému nedostatku hlavně technických lidí se po světě dívá spousta jiných firem, takže schopný člověk v zemi s nižšími životními náklady má najednou více nabídek. A firmy spolu tím pádem soupeři o kvalitní lidi nejen lokálně, ale už i globálně.

Je to skvělá zprava pro svět a inkluzivní ekonomický růst, z čehož mám jako člověk a obyvatel tohoto světa upřímnou radost, ale je to horší zpráva pro startupy s omezenými zdroji, z čehož mám jako CEO radost menší. (smích)

Foto: Encubate

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články