Budoucnost školství je v online testech. Umělá inteligence na zkoušení od Scia a Born Digital ohlídá poctivost studentů

Budoucnost školství je v online testech. Umělá inteligence na zkoušení od Scia a Born Digital ohlídá poctivost studentů

26. čvc 2021 Šárka Mrázová 5 min

Bez papíru, bez tužky a odkudkoliv. Distanční podoba přijímacích zkoušek na vysoké školy by se mohla do školského systému trvale zařadit i v budoucnu. Známá vzdělávací společnost Scio vyvinula spolu s českým technologickým startupem Born Digital vlastní aplikaci ScioLink, která s pomocí umělé inteligence pohlídá mimo jiné regulérnost on-line zkoušek i poctivost studentů. S novinkou, která se na trh dostane v nadcházejícím školním roce, chtějí její autoři expandovat do ciziny, na zahraniční univerzity a nabídnout ji pro profesní zkoušky i soukromým firmám a státní správě. 

Společnost Scio se od začátku pandemie musela podle svého vedení neplánovaně přizpůsobit nové situaci a za tu dobu uspořádala více než 78 tisíc on-line zkoušek. Do Národních srovnávacích zkoušek, které se obvykle pořádají od podzimu do jara, se přitom přihlašuje více než 50 českých a 30 slovenských fakult. Po pozitivních zkušenostech se vzdělávací firma rozhodla, že chce u on-line testování nějakým způsobem zůstat. Spojila se proto se startupem Born Digital, aby společně vyvinuly vlastní moderní testovací prostředí. 

„V posledních měsících jsme si ověřili, že jsme schopni uspořádat tisíce online zkoušek najednou, stále jsme však byli závislí na testovacím prostředí, které nebylo naše vlastní. S Born Digital jsme schopni vyvinout online řešení v podobě, která nám bude stoprocentně vyhovovat, a navíc v celosvětově bezkonkurenční kvalitě,“ říká vedoucí projektu národních srovnávacích zkoušek Scio Martin Drnek o nové technologii.

Dalším důvodem je i snaha zabránit technickým výpadkům u on-line zkoušek, podvádění některých uchazečů a zvyšující se cena zkoušek kvůli licenčním poplatkům a personálním nákladům. Vyvíjený produkt ScioLink označují jeho autoři za celosvětově unikátní. V příštím školním roce díky němu chce Scio nabízet dvě alternativy zkoušek - prezenční i online.

Systém by měl řešit i výpadky či upozornit na porušení pravidel

„Každý uživatel, který umí spustit Google Meet, je schopný se aktivně připojit a dostat se do systému, neměl by mít technické problémy v průběhu zkoušky. Náš systém splňuje poměrně důležitou funkci, a to je plný offline režim, to znamená, že uživatel nepozná jakýkoliv výpadek připojení v průběhu zkoušky,” vysvětluje Drnek a poukazuje tím na další světový unikát. Až desítky procent uživatelů totiž mívají během online zkoušení krátkodobé i delší výpadky systému, což často znemožňuje i zkoušku zdárně dokončit. Novinka ScioLink by tak měla zajistit i plynulost zkoušky v okamžiku výpadku.

Samotná aplikace také dokáže účastníky online zkoušky varovat před případným porušováním pravidel, přičemž často značná část jejich porušení vyplývá z nedbalosti nebo pouhé jejich neznalosti. Právě to považují autoři systému při online testování za klíčové. Jde o takzvaný proctoring neboli vzdálený dohled pomocí umělé inteligence. Ta bude nově schopna v reálném čase upozorňovat účastníky na to, že možná porušili pravidla. Identifikuje přitom nežádoucí objekty, správné osoby a hlasy. Prostřednictvím vybavení počítačů snímá všechny zkoušené, upozorňuje na nejrůznější předměty a aktivity, které podle zadání zkoušky vyhodnotí jako nedovolené.

Šance i pro jiné obory a profesní zkoušení

„Když například kamera zachytí objekt připomínající mobilní telefon, upozorní studenta a zároveň zaznamená čas, kdy se předmět v záběru objevil. Lidský kontrolor pak v záznamu pouze projde všechny podobné sporné momenty a posoudí, zda k porušení pravidel zkoušky skutečně došlo,” popisuje Drnek způsob, který by měl zamezit podvodům. Ze zkoušky by tak neměli být vyloučeni ti studenti, kteří si nepovolené předměty nechají ve své blízkosti jen omylem. Pokud je po upozornění systémem odnesou jinam, budou moci dále ve zkoušce pokračovat.

ScioLink podle autorů nezneužívá uživatelská data, pouze je monitoruje, protože jeho oprávnění jsou velmi omezená. Motivací pro to, aby se nová technologie dále rozvíjela, je podle Drnka i fakt, že ji nemusí používat jen školy, ale i další subjekty, které se vzdělávání věnují a pořádají třeba různé profesní zkoušky a certifikáty. Právě při nich by se systém vzdáleného dohledu mohl uskutečňovat, a snížit tak náročný způsob prezenčního testování či přezkušování pro mnoho odvětví.

Foto: Unsplash

Šárka Mrázová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Aplikace, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články