Bileto: “Chceme, aby lidé rostli spolu s firmou a svůj potenciál naplno rozvíjeli.“

Bileto: “Chceme, aby lidé rostli spolu s firmou a svůj potenciál naplno rozvíjeli.“

11. bře 2015 Redakce 3 min

V Biletu jsme vyzpovídali Jirku Psotu

 

Co přesně Bileto dělá?
Máme jednoduchou vizi. Chceme zlepšovat dopravu - posunout celý segment pomocí technologií a přinést inovace, které v dopravě chybí. Jsme v první řadě  technologická firma. Pro dopravce a agregátory dopravy vytváříme globální SaaS (Software as a Service) systém Bileto Platform. I malým dopravcům přinášíme informační systém, který si doteď mohli dovolit pouze velcí hráči. Navzájem je propojujeme v hustou síť a otevíráme bránu k on-line prodeji jízdenek. Prodejem ale vše pouze začíná. Dále pracujeme  na moderních způsobech validace, Yield managmentu nebo nástrojích pro práci s analytickými daty. Nákupní portál jízdenek Bileto.cz je pak jenom vrcholek ledovce. Dostáváme dopravu do 21. století. Ať už pro cestující nebo dopravce.

 

Proč jste rozjeli Bileto?
Doprava vždy symbolizovala pokrok. V posledních letech se ale zapomínalo na hromadnou dopravu a většina inovací se týkala hlavně letecké dopravy. To chceme změnit. Schválně, umíte si představit, že byste si letenku kupovali jinak než online? Dnes si můžete vybrat sedadlo, přidat různé další služby a v cíli si rovnou půjčit auto nebo rezervovat hotel. Nevidím důvod, proč by tomu při cestování vlakem nebo autobusem mělo být jinak.

 

Kdo / co je Vaše inspirace?
Jednoznačně služby, které lidé rádi používají a mají k nim pozitivní vztah. To, jestli se zaměřují na dopravu nebo ne, není tolik důležité. Ve světě existuje celá řada zajímavých a úspěšných projektů v dopravě, např. Waymate, Capitaine Train či Virgin America. Žádný z nich ale nedělá to, co my.

 

Co považujete za dosavadní největší úspěch Bileta?
Zásadní úspěch je, že jsme za první rok obhájili své místo na trhu. Nebyla to snadné a sáhli jsme si na dno. Dnes už prodáváme tisíce lístků a spolupracujeme s desítkami dopravců.



Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Naši budoucnost vidím hlavně ve vstupu na další trhy. Tento rok se chceme kromě několika evropských zemí objevit i v Jižní Americe. Na to se všichni moc těšíme.

 

Jak vypadá v současnosti váš tým?
Začínali jsme v pár lidech, teď se blížíme k číslu třicet. Pořád se ale snažíme držet vedení firmy co nejvíc ploché. Všichni máme společnou vizi, která nám pomáhá při řadě složitých rozhodnutí. Bez nadsázky - v Biletu jsme velká rodina. Rádi spolu podnikáme věci i mimo práci.

 

Jaké typy lidí k vám hledáte?
Hledáme lidi, kteří chtějí dělat velké věci a mají rádi výzvy. Mnohem víc než vybroušená CV nás zajímá talent a potenciál. Chceme, aby lidé rostli spolu s firmou a svůj potenciál naplno rozvíjeli. Za úspěchem stojí vždy velká míra odhodlání a zapálení pro věc. Skutečná hodnota firmy je pouze v lidech které máme, a proto jsou pro nás na prvním místě.

 

 

Máte nějaké tematické benefity (třeba jízdenky)?
Lidé, kteří vedou týmy, mají k dispozici kouče, který je posouvá dál a dělá z nich lepší manažery. Celý tým podporujeme ve sportování, organizujeme spoustu společných akcí. “Jen” jízdenkami zrovna my nikoho nepřekvapíme, takže máme i extra specialitky, jako například možnost projet se ve vlaku se strojvůdcem. Pro mě osobně je skvělý benefit každý den čerstvé ovoce a kvalitní káva. Určitě ale nelákáme talenty na benefity. Věříme, že to, co děláme, dává smysl. Být součástí něčeho skutečně velkého je ta největší hodnota.

 

Jak vypadá typický pracovní den v Biletu?
Začínáme ranní kávou. Následuje stand-up meeting (jelikož jedem na Scrumu), kde si řekneme, co nás čeká. Cílem je, abychom skrze dokonalé nástroje pro řízení nezapomněli využívat ten nejlepší, který máme už od narození, komunikaci mezi sebou. Jednou měsíčně máme Innovation Day, což je báječná věc, která se osvědčila. Každý pracuje na věci, která ho zajímá a mohla by firmu jakýmkoli způsobem posunout dál. A nemusí to nutně souviset s pozicí, oddělením, ani oborem. Díky tomu jsme objevili opravdu spoustu zajímavých nápadů, technologií a out-of-the-box řešení. Ze své pozice velkou část dne věnuji práci s lidmi. Rozvoj týmu vidím jako jednu z klíčových ingrediencí k úspěchu.

 

Doporučení ostatním?
Myslím, že doporučení, které bude platit pro každý projekt, je dát si záležet na výběru a rozvoji týmu. Lidé jsou to, co dělá firmu skvělou nebo špatnou a měli by být ve firmě na prvním místě. Proto není nikdy škoda do nich investovat čas a energii, protože se to vždy vrátí. Pak je teprve možné tvořit skutečné hodnoty.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články