Asymbo: Vést start-up je jako vychovávat hyperaktivní dítě

Asymbo: Vést start-up je jako vychovávat hyperaktivní dítě

1. čvn 2016 Redakce 4 min

Když se zeptáte Karla Lyčky, čemu se věnuje, automaticky z kapsy vytahuje mobil. Podniká totiž v oboru, který se slovy popisuje jen těžko. Jaké je to stát v čele firmy vyvíjející mobilní aplikace pro e-shopy? Čtěte.

 

Co Asymbo dělá?

Snažíme se propojit svět mobilních technologií s nakupováním. Vyvíjíme m-shopy: nativní mobilní aplikace pro e-shopy, které si jejich zákazníci stahují k sobě do mobilu a pohodlně v nich nakupují. Bez nervů, protože to pořád padá, bez nekonečného zoomování formulářových políček v košíku.

Naše m-shopy jsou vlastně takové mobilní nákupní ráje, kde vám odeslat objednávku z mobilu zabere pár sekund. Otevíráte je rovnou z plochy svého smartphonu jedním tapnutím. Jsou přehledné a rychlé, i kdybyste vybírali z desítek tisíc produktů. V košíku se nemotáte jak nudle v bandasce: nákup dokončíte, aniž byste museli použít klávesnici. Hodně velká výhoda je také to, že můžete během nakupování využít i pokročilé funkce svého chytrého telefonu: GPS navigaci při výběru nejbližší pobočky nebo třeba fotoaparát pro sdílení obrázků s kamarády nebo samotným prodejcem třeba u recenzí.

 

Proč jste rozjeli Asymbo?

Byl rok 2014. Stále častěji se nám stávalo, že když jsme si chtěli prohlédnout nějaké zboží nebo nakoupit, tak jsme sahali pro svoje telefony. Chuť nás ale vždycky dost rychle přešla a my byli nuceni zapínat notebook nebo PC. Na 80 % e-shopů se z telefonu nedalo rozumně nakoupit. Mezi českými e-shopy a námi, mobilními zákazníky, vězela obrovská propast.

Tenhle stav nám přišel hrozně smutný a rozhodli jsme se s tím něco dělat. Samozřejmě po svém. Skoro všichni tehdy řešili populární responzivní webdesign, tak jsme se vydali úplně jiným směrem: cestou e-commerce mobilních aplikací, kterými se u nás zabývala jen hrstka lidí.

 

Co je Vaše inspirace?

Mobilní technologie se vyvíjí hrozně rychle, a pořád je kam se posouvat. Možností, jak je využít v běžném životě a usnadnit s jejich pomocí nakupování, je opravdu hodně. Stačí používat svůj smartphone a nápadů na vylepšení m-shopů máte plný rukáv.

 

Co považujete za největší úspěch Asymba?

Nebudu se chlubit klienty, pro které pracujeme, ani nezmíním žádná fancy čísla z případových studí… jakkoliv nás to hřeje u srdíčka. Za úspěch pokládáme to, že naše m-shopy jsou pro lidi přínosem a usnadňují jim život. Nebo to, že když na konferencích zmíníme mobilní aplikace pro e-shopy, tak si je kolegové už tolik nepletou s mobilními weby.

Z čeho dalšího máme velkou radost? Zatím jsme neměli problém najít nové kolegy do týmu. Filozofie usnadnění nakupování pomocí m-shopu je očividně dost silná a nakažlivá. Jak je vidět, jde to i bez skákacích hradů na pracovišti nebo fruit days 3x týdně (smích). Ale třeba se jim do budoucna nevyhneme...

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Hlavně ustát růst. Vést start-up je jako vychovávat hyperaktivní dítě. Pořád se něco děje, kolikrát zažíváte obraty o 180 stupňů. Spolu s dalšími dvěma jednateli Honzou Žateckým a Petrem Jančaříkem se proto učíme přizpůsobovat novým skutečnostem, přitom neustále držet směr a vlajku. K tomu ani nezapomínat žít a věnovat se sami sobě a našim krásným ženám a dětem. A plány s m-shopy? Ty jsou jednoduché: uspět v zahraničí. (smích).

 

Jaké typy lidí hledáte do svého týmu?

Nedíváme se na délku praxe. Je nám jedno, jestli má uchazeč modrý, nebo červený diplom z Karlovky. Vybíráme si podle povahy, abychom si seděli hlavně lidsky. Náš budoucí kolega se musí pro tenhle typ práce hodit. Start-up totiž není pro každého. Pokud někdo rád papuče, citrón a dovolenou v Jugoslávii, doporučujeme mu, ať se vydá na agenturní dráhu. Tu samozřejmě neodsuzujeme, sami jsme si tím prošli.

 

V čem jste jiní než konkurence?

Mobilní aplikace už u nás dělá kdekdo, ale nikdo kromě nás se nezaměřuje výhradně na oblast nakupování. Naší největší přidanou hodnotou je tedy naše specializace na e-shopy. Díky tomu můžeme nabídnout mnohem výhodnější podmínky: kontinuální vývoj po stránce technologie a v neposlední řadě i nižší cenu. Jako jedni z prvních u nás poskytujeme m-shopy formou licence, abychom odstranili překážku jednorázové investice do začátku. Mobilní aplikaci je díky tomu dostupná i pro středně velké a menší e-shopy. Ne pouze pro velké hráče jako Mall nebo Alza.

 

Co je pro vás při budování startupu nejdůležitější?

Důležití jsou hlavně lidi, kterými se člověk ve firmě hned od začátku obklopí. Musí být spolehliví, samostatní, stát nohama na zemi, mít drajv a sršit nakažlivým optimismem. Aby vytvářeli atmosféru, ve které bují nápady a měli chuť se učit a překonávat sami sebe. Málo kdo si to uvědomuje, ale takový startup může v určitých situacích položit i selhání jednoho jediného člověka. Taky je důležité dokázat sám sebe motivovat. (Pokud stojíte v čele firmy a jste tím, kdo drží v ruce prapor). O tomhle se moc nemluví. Vesměs všichni řeší, jak udržet “ve varu” lidi, kteří pod vámi pracují.

 

Jak vypadá běžný pracovní den v Asymbu?

Můj? Samá natáčení rozhovorů do médií, kávičky s partnery a shopping v Le Premier. (smích). Teď vážně: je nás 17, ale v kanceláři nás sedává jen pár: vesměs marketing, account a produkťák. Vývojáři si žijí ve vlastním mikrosvětě, sociální kontakt s námi udržují hlavně na Slacku a pak taky na firemních akcích. Snažíme se umožnit každému, aby si fungoval po svém, jak mu vyhovuje. Ať už má svůj vlastní projekt nebo zrovna dokončuje vysokou školu. Hlavně neděláme micromanagement a o spoustě věcí rozhodujeme společně v diskuzích. Zatím se nám tenhle přístup osvědčil.

 

Je něco, co byste chtěli vzkázat závěrem?
No přece to nejdůležitější: keep calm and love m-shop.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články