Anna Marešová se loučí se svým butikem s vibrátory: „Byl to milník. Prodeje stouply, ale lidi se pořád stydí“

Anna Marešová se loučí se svým butikem s vibrátory: „Byl to milník. Prodeje stouply, ale lidi se pořád stydí“

18. pro 2019 Václav Lang 8 min

Aniž by to plánovala, stala se Anna Marešová celebritou mezi tuzemskými designéry. Její erotické pomůcky, které prodává pod značkou Whoop.de.doo, naučily Čechy, že vibrátor či Venušiny kuličky mohou být luxusním doplňkem, za který není třeba se stydět. Svůj úspěšný projekt korunovala koncem září, kdy v pražském obchodním centru na Chodově otevřela na tři měsíce pup-up store se svými výrobky. Dva týdny před Vánoci zhodnotila tento experiment pro Newsroom StartupJobs.

Scházíme se v prvním patře OC Chodov krátce před tím, než v butiku Whoop.de.doo vystoupí duo Ester a Josefina se svou Terapií sdílením - jednou z mnoha akcí, které prosklený rohový obchůdek během svého dočasného působení pořádá (pop-up store naposledy otevře na Silvestra). Energická Anna Marešová hned po svém příchodu pomáhá zapojovat techniku. Zůstává usměvavá a milá, přestože je znát, že starost o butik ji stojí hodně sil. „Celý interiér jsem musela dát dohromady za necelých deset dní, do toho dát dohromady celý provoz, přičemž jsem neměla jedinou prodavačku a tady je otevřeno dvanáct hodin denně," přibližuje.

Anna Marešová (u mikrofonu) s duem Ester a Josefina. (Foto: Whoop.de.doo, Adam Dvořák)

Když si sedáme v kavárně a Anna vyřizuje poslední telefonáty, nemohu si nevšimnout, že používá dnes už v podstatě archaický model telefonu iPhone SE či 5s. Stejně jako já. Jenže já nejsem designér a mám své důvody, a tak se ptám, zda se za vlastnictvím téhle „starožitnosti" skrývá právě nějaká designérská libůstka. Šéfka Whoop.de.doo odpovídá, že má prostě ráda produkty, které jsou nejen hezké a funkční, ale také praktické. A to tenhle malý telefon je.

A přesně taková je i tvorba mladé designérky. „Baví mě, když věci do sebe zapadají - dobře fungují a dobře vypadají. To je podle mě poslání designu. Udělat jenom hezkou věc, která nefunguje, je z mého pohledu špatně," tvrdí.

Jakkoli se z ní po úspěšném uvedení jejích produktů na trh stala do jisté míry podnikatelka, je vidět, že byznys nechává až na druhé koleji za uměním. Třeba když mi na otázku ohledně zisků firmy odpovídá: „Myslím, že od minulého roku už jsme nebyli v červených číslech", nebo když se směje, že podle výsledků butiku to zatím vypadá, že „úplně nezkrachuje”.

Whoop.de.doo store v OC Chodov. (Foto: Whoop.de.doo, Martin Bražina)

„Mít nejhezčí kalíšek na světě taky není blbý"

Koncem září jste otevřeli vůbec první butik Whoop.de.doo. Jaké jsou po téměř třech měsících výsledky?

Poznali jsme, že se lidi pořád stydí. Nicméně zřejmě i kvůli Vánocům začaly jít prodeje nahoru. Tak to vypadá, že úplně nezkrachuju (smích).

Pro mě to byl hlavně experiment, a to i z toho hlediska, že jde o první butik s intimními pomůckami, který nemá přes výlohy polepy a je doslova otevřený. Udělat obchod s vlastním zbožím byl takový můj milník. Zariskovala jsem, jelikož portfolio je hodně úzké. Každopádně jsem si říkala, že to zkusím, že je to dobrá zkušenost a můžu s tím potom dál pracovat. Třeba mi to napoví, jestli má smysl mít kamenný obchod na stálo. A musím přiznat, že to je velká zkušenost.

A už víte, jestli to má smysl, nebo ne?

Myslím si, že by to fungovalo, ale jak jsme malá firma, tak je to pro mě docela náročné - jak finančně, tak co se týče produkčních věcí.

Na butik jsem měla málo času, nabídka přišla velmi narychlo - celý interiér jsem musela dát dohromady za necelých deset dní, do toho dát dohromady celý provoz, přičemž jsem neměla jedinou prodavačku a tady je otevřeno dvanáct hodin denně. A teprve když jsme otevřeli, tak se začal řešit marketing, což by mělo být přesně naopak. Nakonec se nám povedlo odvést za strašně krátkou dobu strašně moc práce.

Je to i takové završení dlouholetého budování značky Whoop.de.doo?

Je to takový milník, určitě je to pro mě největší věc v tomhle roce, co se týče pracovních kroků. Kromě toho tedy, že jsme spustili nový web. Což zní jako banalita, ale weby se vždycky tak nějak natáhnou a pokaždé trvají x krát déle, než si člověk naplánuje.

Co se nejvíc prodává?

Nejvíc se prodávají klasické Venušiny kuličky, kterými jsme před lety začínali. Díky tomu, že to není jen erotická pomůcka, ale je to i lékaři doporučovaná pomůcka na posílení pánevního dna, tak je to pro ženu dobrý dárek.

Venušiny kuličky Whoop.de.doo. (Whoop.de.doo, Martin Bražina)

Na tuhle otázku už jste musela odpovídat milionkrát, ale mohla byste ještě jednou i pro naše čtenáře povědět, jak jste se vůbec dostala k tomu, že vyrábíte erotické pomůcky?

Mám vystudovaný design a Whoop.de.doo jsem vymyslela v rámci své diplomové práce. Tehdy jsem si představovala, že obhájím diplomku a tím to končí, budu mít otevřený prostor, dělat další věci a podobně. Ale stalo se to, že jsem za tenhle projekt dostala Národní cenu za studentský design, dostalo se to do médií, lidi měli o novinku zájem, začali se ozývat investoři.

To pro mě byla také škola, protože investoři jsou více do obchodu a příliš je nezajímal proces výroby, zatímco pro mě je právě výroba gró té značky. Povedlo se mi ji udržet celou v České republice. Máme asi 50 tuzemských dodavatelů jednotlivých dílů.

A kompletujete to kde?

Mám v Brně skvělé vývojáře, tam se vyvíjí a vyrábí elektronika, která putuje do Náchoda, kde se zalévá do silikonu, pak to přijde k nám do Prahy a u nás se všechny komponenty potkávají a kompletují.

Jak probíhá vývoj? Někde jsem četl, že máte testerku na všechny výrobky.

Mám jednu slečnu, se kterou jsem ten vibrátor testovala. Ono to zní strašně cool, ale šlo třeba o to vybrat správné motory. Zaprvé, aby měly nějakou intenzitu, aby plnily, co je potřeba, a taky třeba aby měly dobrý zvuk. Zjistily jsme, že když už jsme vychytaly všechny funkční věci, tak ty motory měly nepříjemný zvuk. A bály jsme se, že to shodí celý produkt, takže jsme je musely zkonstruovat na nižší tón.

Vývoj je jiný než výroba, je o slepých uličkách a o tom, že se někdy i dlouho nedaří. Nám se technologie třeba nedařila šest měsíců, vždycky na tom vylezl nějaký kaz a už jsem si říkala, že to snad nejde vyrobit… Náš vibrátor se totiž vyrábí unikátní technologií, kdy se elektronika zalévá do silikonu, takže je celosilikonový a ještě krásně ohebný. A je docela těžké ho vyrobit.

Začínali jste v roce 2013. Kolik produktů jste od té doby prodali?

Se vším všudy už budeme k deseti tisícům všech prodaných produktů celkem.

Takže po stránce byznysu jste ziskoví?

Myslím, že od minulého roku už jsme nebyli v červených číslech. Samozřejmě je to těžké, protože jsem do začátků neměla žádný kapitál, takže jsem dělala všechno sama. Teď cítím, že bych to chtěla posunout a mít už na jednotlivé funkce profesionály, kteří budou dělat každý svou práci. Je to krok, který celkově firmě a značce pomůže. Navíc to prosazení se v zahraničí a podobně už je práce pro lidi, kteří se tomu budou věnovat na full-time.

Plánujete tedy expanzi do zahraničí?

To bych moc chtěla. Jsme produkt, který je známý v Česku, je prémiový, takže oproti ostatním pomůckám jsme dražší, nicméně většinou, když to pak lidi vidí naživo, tak říkají, že to vypadá lépe než na fotce, což obvykle bývá obráceně.

Nejsme v klasických sexshopech, což jsem si přála, proto jsem chtěla zkusit náš Whoop.de.doo store, kde se lidé budou cítit přirozeně a příjemně. Není totiž úplně snadné najít pro nás vhodný obchod. V designových shopech mezi vázičkami a nábytkem to může pro někoho působit nepatřičně, zatímco klasické sexshopy nejsou úplně příjemné místo na nákupy a taky je kolem kvantum nekvalitního zboží.

Dovedete za ty roky, co se v tomhle oboru pohybujete, říct, jak se změnil vztah Čechů k erotickým pomůckám?

Měla jsem ohlasy od kamarádů, kteří mají butik Intimity a prodávají jiné značky luxusnějších produktů tohoto typu, že od té doby, co jsem začala mluvit v médiích, se jim zvedly prodeje. Tak se to asi nějakým způsobem proměňuje.

Ale myslím, že to není jen v erotice. Obecně dnes lidem jde při nákupech víc o kvalitu, raději si koupí dražší věc, pokud má nějakou hodnotu. Zákazník se vyvíjí a už nám obecně není jedno třeba co jíme, a u pomůcek tohoto typu je zdravotní nezávadnost hodně důležitá.

Vibrátor Whoop.de.doo. (Whoop.de.doo, Martin Bražina)

Co vás baví na designu?

Baví mě, když věci do sebe zapadají - dobře fungují a dobře vypadají. To je podle mě „poslání" designu. Udělat jenom hezkou věc, která nefunguje, je z mého pohledu špatně, pokud se nejedná o nějakou dekorativní věc. Mám takový oblíbený příklad s čajovou konvicí. Koupíte si konvici, která sice vypadá zajímavě, ale je nepraktická a každý den se s ní polijete. Taková konvice se vám pak už nemůže líbit a jednoduše s i k ní vytvoříte blbý vztah. Dobrý design má být promyšlený a zároveň nenápadný. Další rovina, která mě na designu baví, je udržitelnost. Design, který může někde pomoci, nebo něco ušetřit. Existují designéři, kteří navrhují předměty, nebo spíš řešení pro třetí svět. Tam cítím smysl našeho činění.

Na čem teď děláte?

Kromě toho, že aktuálně řeším hlavně náš POP UP, nebo jak říkám „akci" Chodov, tak na jaře by měla být kolekce šperků pro značku Mooyyy, na to se těším. Je to zakázka na jednu kolekci, která už je navržená, a teď se dělají prototypy. Když mě na spolupráci oslovili, nejdřív jsem si nebyla jistá, protože jsem šperky nikdy před tím nedělala. Ale jsem moc ráda, že jsem do toho šla. Musím přiznat, že to je pro mě taková oddychovka. V tom smyslu, že to je hodně ženské a není to tak technické. Na jaře už bude celá kolekce na světě, tak se moc těším.

S Whoop.de.doo plánujeme menstruační kalíšek. Návrhy už máme a nyní jsme ve fázi prototypů. A pak nás ještě čeká Vibrační vajíčko, což je poslední návrh z původní sady Whoop.de.doo z mé diplomky. Menstruační kalíšek je pro mě ukázkou toho, že žena je celek a že k ní patří i všechny věci okolo. Navíc o menstruačním kalíšku si stále řada lidí myslí, že je to něco ezoterického, nějaká divná věc. Proto mi přijde zajímavé udělat ho jako designovku. Říkám si, že mít nejhezčí kalíšek na světě taky není blbý.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články