„Češi chtějí mít všechno a hned,” říká zakladatel DoDo - služby, která vám přiveze notebook nebo vystojí frontu

„Češi chtějí mít všechno a hned,” říká zakladatel DoDo - služby, která vám přiveze notebook nebo vystojí frontu

12. zář 2019 Matyáš Vejskal 7 min

DoDo začalo jako ambiciózní startup s cílem zefektivnit poslední míli” při doručování zásilek ve městech. Ta je nejdražší a logisticky nejnáročnější. Služba DoDo je jednoduchá - doručit zásilku co nejrychleji koncovému zákazníkovi a díky diverzifikaci odvětví lépe zužitkovat auta, která by většinu dne zahálela a vyčkávala například na obědovou špičku. Mimo B2B segment dokáží kurýři DoDo sehnat a přivézt, cokoli si objednáte. Se zakladatelem Michalem Menšíkem jsme probrali, jak se DoDo chytilo v Brně, kam směřují v následujících měsících a zkusili jsme se dostat na kobylku současné tržní situaci.

V srpnu jsem postřehl, že expandujete do Brna. Jak to šlape?

V Brně jsme úspěšně spustili B2C službu pro běžné zákazníky. Dovezeme jim, cokoliv si přejí, ale jinak tam už přes dva roky rozvážíme například pro KFC. Musím říct, že máme dlouhodobě přetlak poptávky ze strany B2B a na B2C nám dlouho nezbývala kapacita. Teď máme tři auta v Brně jen pro B2C a umíme uvolnit i kapacity z firemní flotily.

Co si lidé nejčastěji objednávají přes DoDo?

Já říkám, že DoDo je osobní asistent. Je to podobné jako concierge (neboli komorník", často potkáte tento typ servisu v lepších hotelech - pozn. red.), prostě náš člověk, který pro vás něco zařídí, sežene. Nejčastěji jezdíme na poštu něco vyřešit, vystát frontu, vozíme květiny, jezdíme pro nábytek, protože Ikea má komplikovanou dopravu. S přicházející sezónou začnou zase přibývat nákupy z lékárny, kdy vozíme léky proti chřipce nebo med do čaje. A evergreenem jsou zapomenuté nabíječky a notebooky v kancelářích.

Je po last-mile-delivery doručování velká poptávka?

Tak v Praze máme skoro 20 aut, která řeší jen shánění a rozvozy zásilek pro běžné zákazníky, dalších 400 aut rozváží firemní zásilky a k tomu máme desítky dalších kurýrů, kteří do centra doručují na kole nebo pěšky. A poptávka díky růstu e-commerce rozhodně neutichá.

Často jste v rozhovorech zmiňoval, že konkurenční výhodou DoDo je vysoká utilizace aut a kurýrů oproti tomu, když si například obchod zařizuje svou vlastní dopravu. Jak to přesně funguje?

My umíme kurýra využít skoro naplno - ráno rozváží něco úplně jiného než přes oběd a než večer. Každý segment má svoji špičku a nikomu se nevyplatí držet si vlastní flotilu aut a spoustu kurýrů, aby zvládl rozvézt obědy. My nabídneme naše kurýry a ráno rozvážíme třeba klasické balíky, přes poledne obědy a večer vozíme groceries (nákupy potravin - pozn. red.) pro Košík. K tomu plníme Alzaboxy a pomáháme partnerům s logistikou mezi jejich sklady a prodejnami.

Projeví se vyšší utilizace v číslech?

Za sebe si troufnu říct, že kurýr je obvykle vytížen tak na 50 procent, v DoDo si držíme utilitu nad 85 procenty.

A jak se stavíte k optimalizaci pomocí umělé inteligence nebo machine learning? Tohle mi zní jako ideální odvětví pro technologie.

Jasně, my už třetím rokem vyvíjíme svou platformu GAIA, která je data-driven a pomáhá nám optimalizovat a plánovat celou logistiku. Tím bráníme tomu, aby se dál zhoršovala dopravní situace ve městech, což by rostoucí segment delivery a e-commerce jednoznačně zapříčinilo.

Na první pohled bych ale řekl, že místo toho do centra další auta přidáváte...

To tak může vypadat, ale my přidáváme auta, která nikde nezahálí a po trase doručí více zásilek pro různé klienty. A nemluvím o tom, že naše auta jsou kompletně na CNG pohon, který má minimální emise.

Co vlastně vy a e-mobilita? Je to pro vás téma?

Určitě o tom přemýšlíme, ale prozatím nás limituje omezená infrastruktura a dojezd na baterie. Na nás je ještě brzy a čekáme na více dobíjecích stanic a prodloužení dojezdu. Potom nás to určitě nemine.

Je v Praze nějaké typické úzké hrdlo, které bude potřebovat radikální změny v nejbližší době?

Praha bude muset vyřešit parkování a dopravu v centru. Obávám se, že nás v následujících letech čeká zpoplatnění nebo jiné omezení vjezdu do centra, protože tam je to už v současné době tak špatné, že vymýšlíme, jak tam doručovat jinak - pěšky, na kolech.

Jaké změny čeká svět delivery? Mluví se o dronech, ale spousta lidí je k tomu skeptická.

Myslím, že dřív než drony budou dál vznikat odběrná místa a různé pickup boxy. Lidé si raději nechají doručit zásilky do výdejen, přímý rozvoz zůstane nadále jedinou volbou pro nákupy potravin, které porostou diametrálně. To je velká úspora sama o sobě - místo 10 aut, která jedou do Tesca pro 10 nákupů, tak z Tesca vyjede jedno auto a těch 10 nákupů rozveze.

Co třeba nákupy módy? Poslední rok slyším na každém kroku o Zalandu, About You a Zootu, tam přece poptávka po dopravě musela vzrůst mnohanásobně.

Firmy jako Zalando odesílají z centrálních skladů v Německu přes klasické spediční firmy jako PPL a DHL, pro ně doručení zboží ještě v ten den není zatím prioritou. Nicméně ano, největším problémem online obchodů s módou je právě doprava. Zákazníci objednají mnohem víc, než by museli, mají to dva týdny doma, a pak toho spoustu vrátí. Trápí je extrémní množství vratek, protože zákazník nekoupí oblečení na internetu bez možnosti ho zdarma vrátit, takže dopravu a vícenáklady musí zaplatit sám prodejce. S některými fashion partnery jsme testovali koncept „mobilních výdejen”. Například při doručování bot, kdy jsme vzali objednanou velikost, ale také číslo nahoru i dolů, doručili zákazníkovi, ten během deseti minut vyzkoušel velikosti, jednu si vybral a my ostatní odvezli zpátky. Vše bylo už během cesty naskladněné v systému a celé to bylo pro prodejce velmi efektivní, ačkoliv to nebylo nejlevnější a mělo to svoje specifika. Ve větší škále to ale určitě dává smysl a třeba se nám to povede jednou prosadit.

V nedávné době s impozantními plány přišla ředitelka Kijonková ze Zásilkovny. Je to pro vás hrozba?

Určitě ne, naopak se Zásilkovnou už dlouho vymýšlíme způsob, jak více spolupracovat. Naším cílem je udělat z DoDo tržiště, kde budou k dispozici veškeré volné doručovací kapacity. A je jedno, jestli to budou naši kurýři, nebo volná auta Rohlíku. Tohle je jediný způsob, kterým jde zlevnit, zrychlit a především zefektivnit last-mile delivery.

Je doručení na poslední míli opravdu tak komplikované?

Vezměme, že před pár lety býval standard doručení třeba na Amazonu kolem devíti dnů. To už dneska nikdo neskousne. Teď chceme všechno následující den, případně raději ještě dnes. To je na trhu už standard, na který jsme si zvykli. Češi chtějí mít všechno a mít to hned, takže nás to tlačí k lepším a lepším výkonům. Ačkoli třeba v Americe je normální doručení do dvou dnů.

Kde vidíte roli České pošty, která je dlouhodobě pod palbou kritiky, nejnověji například s jejich novým ceníkem balíků?

Pošta jako služba tu bude hrát roli pořád, ale její význam bude postupně klesat. Bude to pořád ta služba, která tu je pro všechny a má blízko ke státní správě, ale v inovacích budou mít náskok soukromé společnosti.

Také jsem zaznamenal, že pošta měla problém s náborem doručovatelů a kvůli tomu dlouhodobě nestíhají. Jak jste na tom s kurýry vy?

Žijeme v době dvouprocentní nezaměstnanosti, takže to není úplně snadné. Zvedli jsme odměny a snažíme se nabízet našim zaměstnancům něco navíc - flexibilní podmínky, slevy u našich partnerů. Lidí je obecně málo a nám se naštěstí daří držet si nízkou fluktuaci díky skvělé firemní kultuře a rozmanité práci.

Řešíte nedostatek lidí náborem cizinců? Tuším, že se nedávno odsouhlasilo zvýšení kvót pro Ukrajince a zjednodušily se podmínky udělování pracovních víz, tak by to třeba mohlo pomoct.

Určitě jsme rádi, protože s cizinci, kteří u nás pracují a mají platná víza, máme jen samé dobré zkušenosti. Za nás určitě vnímám podporu pracovníků ze zahraničí jako pozitivní, protože je špatně, když tu jsou lidi, kteří chtějí pracovat, ale víza nedostanou.

V rozhovoru pro Forbes jste říkal, že sedíte na dvou židlích - v Inveo a DoDo. Jak pracovní nasazení vnímáte?

To už je všechno jinak, DoDo je opravdu velký projekt a já mám za sebou 12 let, takže vím, že by byla smrt nedelegovat. Mám zkušený tým a snažím se sám chovat jako zkušený manažer, takže jsem pozici v Inveo předal a soustředím se na DoDo, které to potřebuje. Rosteme opravdu rychle, už v červnu jsme měli tržby stejné jako za celý minulý rok, takže letos očekáváme více než dvojnásobný skok a pořádný růst.

Co nějaké investice? Vím, že jste na SWC Summitu aktivně prezentoval DoDo světu, tak mě napadlo, jestli už nepřišel čas na investory?

V té době jsem na plný úvazek létal po světě a raisoval, potkal jsem 80 investičních skupin, to bylo hodně náročné. Máme rozjetou expanzi, jsme ve Varšavě a ve více městech na Slovensku, do dvou let chceme nadpoloviční část tržeb ze zahraničí a vstoupit na západní trhy. Takže ano, teď už čas přišel. Dokončujeme investiční kolo Series A ve výši 4,5 milionu eur. Více k tomu oznámíme snad už v říjnu nebo listopadu.

Autor: Matyáš Vejskal
Foto: archiv iDoDo.cz

Matyáš Vejskal

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články