„Nejsme jen tágo, od začátku je to Lift & Go,” vysvětluje Ondřej Krátký cestu Liftaga k logistice lidí i zboží

„Nejsme jen tágo, od začátku je to Lift & Go,” vysvětluje Ondřej Krátký cestu Liftaga k logistice lidí i zboží

26. říj 2020 Matyáš Vejskal 9 min

Liftago jako známá online taxislužba utrpěla na jaře kvůli vládním opatřením propad o 70 procent, jen aby se situace na podzim znovu opakovala. Na druhé straně se firma opřela do logistických a kurýrních služeb a dnes instantně doručuje desítky tisíc zásilek každý měsíc s aktuálním růstem 15 procent týdně. S Ondřejem Krátkým, CEO Liftaga, jsme se bavili o tom, jakou má vizi, jak ji komunikuje se zaměstnanci a proč přeprava zásilek není jen reakcí na covid, ale naplněním dlouhodobého cíle.

Liftago není jen „tágo”

Jak vnímáš změnu, která v posledním roce probíhá v Liftagu?

Mám ohledně toho velmi smíšené dojmy. Sice jsme urychlili náš vstup do e-commerce sektoru a přeprava zásilek nám teď roste o 15 procent týdně, ale přeprava lidí, která nás dosud živila, dostává covidem bohužel pořádně zabrat. Když se omezují důvody, proč jít vůbec ven, tak se samozřejmě omezují i naše příjmy. Je to opravdu velmi smíšené - na jednu stranu jsme rádi, jak se nám daří růst v logistice, ale bylo by to mnohem radostnější, kdybychom současně s tím nedostávali ránu do břicha.

Omezení jsou podobná jako v březnu. Máš představu, o kolik poptávka šla, nebo ještě půjde dolů?

Na jaře u poptávky došlo ke zhruba 70 procentnímu propadu. Dnes se tomuto číslu blížíme, protože opatření jsou prakticky identická. Otázka je, o kolik to s uvolněním vyletí nahoru - po první vlně jsme se velmi rychle dostali blízko k původním číslům.

Proč si myslíš, že se vám něco takového povedlo?

Vděčíme za to našim zákazníkům. Jako skupina jsou velmi loajální a zároveň zjevně nemají takovou citlivost na omezování výdajů, což je typické u konkurence bojující cenou nebo té zaměřené na přepravu turistů. Loajální zákazníci nám určitě hodně pomohli. Samozřejmě vůbec netušíme, co trh udělá po druhé vlně.

Pojďme se bavit o změně ve strategii. Vyznívá mi to, že přepravu zásilek jste již delší dobu připravovali a s covidem jste do toho šlápnuli naplno. Řekl bys, že díky covidu jste tyto plány urychlili?

Pomaleji nebo rychleji, to je strašně těžká otázka. Tak jak covid někde pomáhá, tak stejně tak našemu byznysu i škodí - neumím říct, který efekt převažuje. To budeme asi hodnotit až zpětně. Ale určitě to není tak, že bychom logistiku spustili až s covidem. Začali jsme na tom pracovat už před více než dvěma lety v podobě kurýrní služby pro zákazníky Liftaga, potom jsme to nabídli skrze API světu a rozvíjeli dále. Chvilku to vypadalo na spolupráci se Zásilkovnou, ale dopadla až spolupráce s Alzou, která s námi přečkala už dvě krize.

Jaké krize to byly?

První byla na Vánoce 2019. Vánoce jsou prubířský kámen celé e-commerce, testující, jestli dokáže přežít to šílenství s nimi spjaté. Tam jsme si vyzkoušeli, že dokážeme být pro Alzu technologický partner, který jako jediný sežene a zajistí kurýra i na největší nákupní dny, a to včetně Štědrého dnu. Další krizí byla jarní vlna covidu - od té doby se naše spolupráce prohlubuje a rozvíjí jak v expresních, same-day i next-day přepravách. Nejvíc přeprav děláme tam, kde v košíku Alzy nejsme vůbec vidět. Zároveň se rozšiřujeme po všech jejích pobočkách v ČR.

Rozhodnutí zaměřit se strategicky na logistiku přišlo až letos?

Strategicky to bylo dané už dříve. V plánech na rok 2019, tedy z roku 2018, bylo usnesení, že část příjmů bude z logistiky.

Když se bavím s VC investory, většina z nich se věnuje tomu, aby startupy v jejich portfoliu pivotovaly”, tedy našly byznys model, který bude vydělávat i v koronakrizi. Tohle mi ale jako typický pivot nezní. Spíše to vypadá, že jste tím směrem měli nakročeno a covid vás jen malinko postrčil…

Tohle určitě pivot není, je to spíše změna pořadí priorit. Mnohem větší důraz třeba i ve vývoji teď klademe na logistiku, ta se týká prakticky všech týmů.

Rozdělujete tedy ve firmě, kdo pracuje na taxislužbě a kdo na logistice?

Ze začátku jsme si mysleli, že budeme, ale ono to moc nejde. Pro nás je to jednoduše jeden byznys. Klienti logistiky zároveň jezdí taxíky a náš obchod i support se postupně přepíná mezi logistikou a taxi. Na straně aplikací to také nedává smysl oddělit, protože taxi i doručovací appka je stejná. Řidičům taxi na čekačce umožňujeme rozvážet zásilky. Je to prostě velmi provázané a rozdělit to nechceme. Já sám zavádím termín „logistika lidí a zboží” a chci, aby zkušenosti z obou byly ještě více přenositelné. Tím směrem dlouhodobě směřujeme a snažíme se nabourat povědomí lidí o tom, že jsme jen aplikace na taxíky.

Tak tágo”, jasně…

No, to tágo tam není vůbec vědomě. Jméno vzniklo při hledání volných domén a vyplývalo z anglického názvu. Že je tam schované tágo, nám řekli až sami taxikáři (smích). To určitě nebyl úmysl, od začátku to bylo myšleno jako Lift & Go, což na přepravu lidí i zásilek skvěle sedí.

To mě vlastně nikdy nenapadlo. Zpátky k tématu. Vnímáš rozdíl mezi logistikou v Praze a jiných městech nebo zemích?

Na úvod řeknu, že doprava v Praze není tak špatná, větší zácpy jsou třeba v Bratislavě nebo Brně. Algoritmus, který v daných městech shání partnerovi kurýra, funguje podobně, jen s jinými parametry. Někde se vyplatí déle čekat na uvolnění řidiče za rohem než nabídnout vzdálenějšího kurýra s delším dojezdovým časem. Naopak ve větším městě se dá vyslat vlna na vzdálenější řidiče, protože jsou pořád jen o stovky metrů dál.

PŘEČTĚTE SI: Mileus testuje v Praze napojení Liftaga na MHD a hlásí: „Cena kombinované dopravy je o 50 procent nižší než taxi“

„Bez jasné vize daleko nedojedeš”

Jakou největší zkušenost sis odnesl ze změny spojené s růstem logistiky?

Pochopil jsem především to, jak důležité je mít zastřešující vizi, která stojí nad jednotlivými překážkami, jako je pandemie. Soustředit se na jednu aplikaci je příliš malá myšlenka. Z mého pohledu je důležité směřovat k univerzálnímu principu, který bude fungovat za jakýchkoliv podmínek. U nás je to utilizace komerčního řidiče, a s tím dokážeme v pandemii fungovat dál. Konkrétní mise, která je zaměřená na přinášení hodnoty, bude fungovat v jakékoliv krizi, nebo i při pivotování.

Další lekce se týká lidí a našeho týmu. Všichni, i v krizi, musí pořád vidět světlo na konci tunelu a vědět, kam přesně jdeme, aby mohli fungovat. Když mají všichni jasné cíle a vědí, co si společnost může dovolit, úroveň paniky se okamžitě snižuje a tým může v klidu pracovat.

Narazili jste po cestě na nějaké problémy?

Nebudu vytvářet auru, že je všechno skvělé a jen se nám daří, to bychom byli velmi nudná firma (smích). Problémy tu jsou každý den. Z dřívějších přešlapů jmenuji třeba vývoj funkcionalit bez jasného business case nebo měřitelných očekávání. Má smysl dělat experimenty nebo netrávit čas nad business casem projektu, který prostě musíme realizovat, ale kultura business cases mně konkrétně chyběla. Zlepšila se až po doplnění zkušeností v managementu a budeme ji dále budovat.

A když se podíváš naopak na úspěchy, na co jsi pyšný?

Úspěchy je někdy těžké si v tom kvaltu uvědomovat. Ale to, že za tak krátkou dobu doručujeme každý měsíc desítky tisíc balíků na minuty přesně a za cenu, která je blízká balíkové přepravě na další den, a ještě s úspěšností kolem 97 procent, je pro mě malý zázrak. Ale zatím moc neslavíme, protože ambice máme nastavené mnohem výše.

V přepravě lidí jsem moc rád za brand a důvěru v Liftago, kterou se nám společně se skupinou loajálních zákazníků povedlo vybudovat. A jsem pyšný na náš tým v Liftagu.

Plánujete expandovat?

Liftago má od začátku ambice expandovat, ale už před pandemií nám je naboural způsob fungování konkurence, která z taxíků udělala celosvětově ztrátový trh, a my jsme se nechtěli stále většími koly fundraisingu bít o to, kdo nějaký další trh penězi urve. I proto jdeme touto inovativní cestou, která z nás dělá burzu přepravy, se kterou se dá expandovat. Slibovat něco konkrétního nechci.

Postřehl jsem na Bootcampu ve Storyous, že jsi přednášel o tom, jak je důležité jasně komunikovat vizi společnosti se zaměstnanci. Jak ji komunikujete v Liftagu?

Velmi často, ale určitě není můj cíl, aby každý dokázal odpapouškovat stejnou větu. Jde o to, aby všichni chápali, proč je k naplnění vize Liftaga potřeba neustálá změna. Díky tomu jsme například zvládli v logistice vyrůst tak rychle.

Zní mi to tak, že do Liftaga musí jít člověk s velmi otevřenou hlavou. Na konzervativce s averzí ke změnám to asi nebude, že?

Já si myslím, že to začíná už u výběru lidí do týmu. Nechtěl bych nikoho přeučovat jeho vnímání změn, takže už od začátku hledáme lidi schopné konstruktivního myšlení, s chutí učit se a dobře přijímat změny.

Chápu. Vrátím se ještě ke komunikaci vize. Posíláte si newslettery, nebo máte nějaké meetingy core týmu?

Tak u vize jsou core vlastně všichni (smích). Ten největší nástroj je pro nás all-hands meeting, kde si celá firma sedne, řekneme si, jak postupujeme dopředu a zároveň i to, kam až jdeme. V krizi tyto schůzky probíhaly prakticky každý týden, protože bylo potřeba hodně vysvětlovat, a já jsem to ještě doplňoval týdenními e-mailovými updaty s příklady toho, na čem a proč právě pracujeme.

Jak moc vsázíš na upřímnost v komunikaci se zaměstnanci?

My v Liftago jedeme na velkou transparentnost. Spousta lidí u nás to sice ještě nemá s čím porovnat, takže nevím, jestli to vnímají, ale každý člověk ve firmě se může v interním systému podívat na to, jak se firmě finančně daří. Tenhle přístup k datům je naprosto otevřený.

Druhá stránka je takové to povzbuzování. Tím, že jsem optimista a vidím hodně dopředu, jsem někdy až příliš nadšený a kolegům se zdá, že přehlížím problémy. Poslední dobou se ale snažím pečlivě vysvětlovat, že se nesnažím problémy barvit na růžovo nebo je přehlížet, ale že je velmi dobře vnímám, jen se s tím v danou chvíli nechci babrat a zaměřuji se raději na to, co změnit můžeme a jak jít co nejrychleji dál.

Co home office? Jak ovlivňuje Liftago?

Co se týče produktivity, tak tam žádný problém nevnímám. Ale pochopil jsem, že Liftago nikdy nebude plně remote firma, protože většina z nás preferuje se občas s kolegy potkat. Přes pandemii si s videohovory vystačíme, ale dlouhodobě bez osobního kontaktu budeme strádat.

Jak udržuješ tým motivovaný i v těžké situaci?

První je potřeba, aby věděli, kam naše snažení směřuje, a za druhé je to otázka nějakého přesahu nebo smyslu té práce. O komunikaci vize jsme mluvili, a co se týče hodnocení smyslu, tak to, že Liftago přispívá k lepší společnosti a lepšímu životu mnoha lidí, tým vnímá jako dostatečný přesah, aby je bavilo na tom pracovat.

Řešíte něco jako ekologii a CSR program?

Snažíme se neřešit žádné nesmyslné projekty jako vysazení stromu za každou jízdu, ale celá naše firma je o udržitelnosti. Od začátku najímáme řidiče, kteří už ve městě jsou, a nikdy jsme nervali do měst další šoféry. Sdílená ekonomika v taxících fungovala už dávno před tím, než některé společnosti vytvořili dojem, že jde o šílenou inovaci.

A v logistice je udržitelnost o tom, že zvyšujeme efektivitu řidičů tím, že pokud jsou online, tak jim přidělujeme zakázky po cestě. Nejsou alokovaní jako řidiči pro jeden e-shop, ale když ho zrovna z jakéhokoliv důvodu míjí, zboží naberou a odvezou ho. Také přeskakujeme depa tak, aby zboží ze stejného města mohlo jít rovnou k zákazníkovi. Zásilky se navíc nemusí nákladně balit…

Zeptám se nakonec ještě na nábor. Nabíráte, nebo propouštíte?

V současné době nenabíráme, naopak po první vlně opatření jsem hledal uplatnění pro některé lidi z datového týmu a zároveň jsme přibírali lidi do vývoje. Někomu se změnil obsah práce. O lidi, které nabrat zrovna nemůžeme nebo jsou jen šikovní a chceme jim pomoci, se občas podělím ve FB skupině Czech Startup Group.

Foto: Liftago

Matyáš Vejskal

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Aplikace, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články