Jak ve střední Evropě vybudovat jednorožce? 6 tipů ze Silicon Valley od Dlouhého, Kisky a dalších expertů


České startupy čím dál častěji dokážou prorazit na opravdu globální úrovni. Jako konkrétní příklady můžeme uvést třeba Avast, Kiwi.com, Ytica, Stories.ai, Apiary, Productboard, STRV, GoodData či Cognitive Security.

Tyto firmy poutají pozornost i ve Silicon Valley, proto tam v listopadu Kiwi.com ve spolupráci s CzechInvestem zorganizoval panelovou diskuzi na téma Jak ve východní Evropě vybudovat jednorožce – startup s hodnotou převyšující jednu miliardu dolarů.

Diskuze se účastnil Oliver Dlouhý z Kiwi.com, Andrej Kiska z Credo Ventures, Tytus Cytowski z Cytowski & Partners a Pavel Serbajlo, který svůj startup M.dot prodal americkému registrátoru domén GoDaddy za miliardovou částku. Z diskuze jsme sepsali šest základních tipů a rad, jak na budování jednorožce v našem regionu.

1. V Evropě musíte být profitabilní od začátku

„Rozdíl mezi budováním jednorožců v San Francisku a CEE je ten, že evropské společnosti musejí být obvykle profitabilní od úplného začátku,“ pojmenoval trend Oliver Dlouhý. Podle něj je u nás na začínající firmy mnohem větší tlak na výkon, výsledky a jasný byznys model nesoucí tržby. Oproti tomu investorům ve Spojených státech často stačí i jiné KPI jako například retence, traffic či screen time. Byznys model se vymýšlí až později.

2. Nastavte si globální mindset

„Od první chvíle jsme cílili na celosvětový trh, ne pouze na Česko,“ řekl dále Dlouhý. Jednou z klíčových myšlenek, které pomohla na vrchol i Kiwi.com, je tak globální mindset.

3. Využijte dostatku chytrých lidí

„Česká republika nabízí velmi cennou výhodu. Ačkoliv je i tady pořád hlad po talentovaných lidech z IT, stále máme dostatek chytrých lidi,“ dodal Dlouhý s tím, že realizace nápadů je tak u nás snazší a rychlejší než v San Franciscu.

4. Nechtějte zbohatnout

Další radou, jak vybudovat úspěšný globální startup v našem regionu, je podle řečníků správná motivace. „Nechtějte zbohatnout, snažte se vyřešit problém, který řešíte vy i vaši budoucí zákazníci,“ zněla rada Andreje Kisky z Credo Ventures, největšího venture capital fondu z regionu CEE.

5. Budujte komunitu

„Buďte givers, ne takers. Budujte komunitu, pomáhejte ostatním a dream big,“ poradil dále Tytus Cytowski, zkušený právník pomáhající startupům z regionu CEE prorazit v Silicon Valley.

6. Zeptejte se Olivera

Stručnou radou zakončil diskuzi Pavel Serbajlo, kterému se podařilo úspěšně prodat svůj startup M.dot americkému registrátoru domén GoDaddy za miliardovou částku. „Poraďte se s Oliverem,“ uvedl.

Autor: Peter Brejčák