6 nejčastějších právních mýtů o e-mail marketingu

6 nejčastějších právních mýtů o e-mail marketingu

11. lis 2015 Redakce 3 min

Čím více se marketingoví specialisté snaží přijít s efektivnější metodou e-mail marketingu, tím více se rozvírají nůžky mezi legálním a nelegálním zasíláním obchodních sdělení. Na internetu tak dnes panuje poměrně zkreslená představa podnikatelů, co je v e-mail marketingu dovoleno a co už je považováno za spam. Pojďme spolu odhalit 6 mýtů, které se točí kolem legálního e-mail marketingu. Článek pro nás připravila advokátní kancelář Kropáček Legal, provozující portál Právo pro Podnikatele.

 

Nakoupil jsem databázi kontaktů, můžu hned zasílat obchodní sdělení

Nákup a prodej databáze kontaktů není zákonem nijak přímo upraven, možný samozřejmě je. Problémy ale nastávají ve chvíli, kdy chcete na takto získané kontakty zasílat obchodní sdělení, tedy prodejní e-maily.

Bez ohledu na to, zda prodávající poskytuje ověřené kontakty, vy jako jiný subjekt máte povinnost vyžádat si souhlas se zasíláním obchodních sdělení, a to od každého kontaktu v databázi.

 

Hrozí mi pokuta, když jsem odeslal e-mail s obchodním sdělením někomu, kdo se už odhlásil

Pokud odešlete omylem, např. technickou chybou či překlikem, e-mail s obchodním sdělením na adresu toho, kdo se již odhlásil z odběru, nemusíte mít strach z udělení pokuty. Zákon pracuje s pojmy “hromadné” a “opakované” zasílání. Jedná-li se tedy o výjimečné případy, pokuta vám nehrozí. Pokud se však tato chyba, a to i technická, stane v desítkách tisíc případů, pak zcela určitě naplňujete skutkovou podstatu správního deliktu a hrozí vám pokuta až 10 milionů korun.

Dozor nad dodržováním zákona vykonává úřad pro ochranu osobních údajů (úOOú).

 

E-mailová adresa není osobní údaj

Obecně nelze stanovit, zda e-mailová adresa je či není osobním údajem. V některých případech však může být, a proto nelze argumentovat, že sbíráte pouze e-mailové adresy, a tak se nemusíte registrovat na úřadu pro ochranu osobních údajů.

Zjednodušeně řečeno platí, že osobním údajem je takový údaj, který dokáže identifikovat osobu. Pokud tedy pracujeme s e-mailem pavel.novak@seznam.cz, sám o sobě tento e-mail osobním údajem není, neboť nepochybně existuje nespočet Pavlů Nováků.

Na druhou stranu pokud pracujeme s e-mailem petricek.stavnaty@firmaxdf.cz, pak se pravděpodobně jedná o osobní údaj, neboť je nanejvýše pravděpodobné, že ve firmě XDF pracuje pouze jeden Petříček šťavnatý.

 

Každý provozovatel e-shopu se musí registrovat na úOOú

Není pravda, že jakmile provozujete e-shop, musíte se registrovat na úřad pro ochranu osobních údajů.

Obecně platí, že každý, kdo zpracovává údaje označené jako osobní, musí být zařazen do registru správců osobních údajů s přiděleným registračním číslem.

Existují však výjimky. Pokud chcete osobní údaje zákazníků využívat pouze pro vyřízení objednávky (resp. dodání zboží), nemusíte se registrovat na úOOú.

Registrace na úOOú je zpravidla pro provozovatele internetových obchodů doporučována, protože velmi často pracují s e-mail marketingem a zasílají na své kontakty obchodní sdělení.

 

Obchodní sdělení mohu zasílat ihned jakmile provedu registraci na úOOú

Co se týče časové osy, nestačí se pouze zaregistrovat na úOOú. Obchodní sdělení můžete zasílat až ve chvíli, kdy je vám přiděleno registrační číslo. Z naší zkušenosti úOOú zpravidla vyřizuje registrace do 14 dní, nicméně má zde až 30 denní zákonnou lhůtu.

Váš stav registrace si můžete ověřit na této adrese. Zadejte své IČO a pakliže zde najdete svůj záznam s registračním číslem, můžete se pustit do legálního e-mail marketingu.

 

Obchodní sdělení mohu automaticky posílat na ty, kteří si stáhli můj ebook či jiný magnet

Fakt, že si návštěvník stáhl váš e-book či jiný magnet ještě neznamená, že mu můžete zasílat obchodní sdělení. Řada internetových podnikatelů dnes postupuje v rozporu se zákonem, kopírování marketingových metod je tak velmi rizikové.

Pokud chcete nabízet jakýkoli magnet výměnou za e-mail, je třeba dodržet zákonné požadavky.

Především si vyžádat souhlas od návštěvníka se zasíláním obchodních sdělení. Namísto oznamovací věty doporučujeme umístění checkbox tlačítka, které musí návštěvník zaškrtnout.

Někteří programátoři přišli s řešením nabídnout návštěvníkovi již zaškrtlý checkbox - toto řešení však nedoporučujeme.

Text u checkboxu by měl obsahovat také hypertextový odkaz na Zásady ochrany osobních údajů, kde byste měli návštěvníka informovat o vzájemných právech a povinnostech. Rovněž byste měli být v tomto případě registrování na úOOú.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články