„Svým klientům vyděláváme desítky milionů měsíčně. Díky pokročilé matematice,“ vysvětluje spoluzakladatel Yieldiga


Na trhu existuje několik systémů k řízení procesu okolo vytváření cen, ale zatímco oni jsou jako rychlé a naleštěné auto, my vám dodáme toho nejlepšího řidiče, popsal v rozhovoru pro StartupJobs Jiří Psota, CTO a co-founder společnosti Yieldigo. Díky pokročilé matematice prý svým klientům vydělávají desítky milionů korun měsíčně. Navíc kdykoli si zajdete na nákupy, je velká pravděpodobnost, že narazíte na ceny právě od Yieldigo. 

 

Jirko, jak byste úplnému laikovi vysvětlil, čemu se v Yieldigu věnujete?

Pomocí umělé inteligence a pokročilé matematiky pomáháme určit velkým obchodním (především kamenným) řetězcům optimální ceny, a tím zvýšit jejich profit. Když to řeknu lidsky, tak přinášíme do cenotvorby pohled koncového zákazníka a reflektujeme jeho vnímání ceny. Když už řetězec chce ceny zvyšovat, doporučíme mu, u kterých produktů to dává smysl a kde to zákazníky neodradí. Naopak mu ale i poradíme, které produkty se díky snížení ceny budou prodávat více.

 

Jak vůbec Yieldigo vzniklo? Kdo přišel s nápadem nástroje pro optimalizaci cen?

Věděli jsme, že chceme vytvořit něco unikátního, co bude řešit reálný problém v B2B a kde využijeme bohaté zkušenosti z minulosti. Ty jsme měli především z oblasti retailu a matematické optimalizace cen v dopravě (aerolinkách). Zároveň se ukázalo, že je trh maloobchodních řetězců otevřený inovacím. Ve velmi krátkém čase se nám podařilo dostat na světovou špičku našeho oboru.

 

Na vašich stránkách uvádíte, že dovedete zvýšit zisk firmy o 5 - 15 %, což jsou v případě vašich zákazníků velké částky. Jak to děláte?

Opravdu jde o hodně velké částky - pro představu svým klientům měsíčně vyděláme navíc desítky milionů korun a celkově spravujeme ceny u ročního obratu ve výši desítek miliard. Za vším stojí pokročilá matematika, machine learning a neuronové sítě. Zjednodušeně by se dalo říct, že analyzujeme všechny nákupy a na základě těchto dat vytváříme matematický model, který simuluje nákupní chování průměrného zákazníka daného obchodu. Pomocí tohoto modelu pak určujeme optimální ceny.

 

Jaký profit mají z vaší služby zákazníci obchodů?

Hlavní profit je, že jim zvýšíme profit :) Za dva roky, co jsme na trhu, jsme se potkali, nebo již spolupracujeme prakticky se všemi velkými hráči a ukazuje se, že většina obchodníků nedokáže určit, která cena jim reálně udělá větší zisk. Je to dáno tím, že se fakticky používají dvě strategie při určování cen - price follower, kdy svou cenu určují podle konkurence, a cost plus, kdy je cena odvozena od marže a ceny dodavatele.

My na to ale jdeme jinak a jako středobod pro určení ceny bereme zákazníka. Protože to, jak zákazník vnímá hodnotu produktu, nemusí odpovídat tomu, za kolik se opravdu prodává. A například díky slevě o pár procent pak dokážeme zvýšit celkový zisk, jelikož se prodá daných produktů mnohem více.

 

Podobných nástrojů je na trhu více, proč zákazníci důvěřují právě vám?

Faktem je, že podobných nástrojů na celém světě napočítáte na prstech jedné ruky a ještě vám některé zbydou :) Lidé si nás často pletou s nástroji pro správu cen a všech procesů okolo, ale to je přesně to, co neděláme. My jsme matematický mozek, který ty ceny umí určit.

Na trhu existuje několik systémů skvělých k řízení všech procesů okolo cen, nastavování různých cenových pravidel apod. Takže kdybych to přirovnal k něčemu běžnému v životě, tyto systémy jsou jako rychlé a naleštěné auto. My vám ale dodáme toho nejlepšího řidiče - matematiku, která dokáže lépe než sebezkušenější člověk nastavit optimální ceny u tisíců produktů najednou.

 

Kdo tvoří tým Yieldiga?

Část týmu vytváří produkt a pracuje na vylepšování naší matematiky. Další se pak stará o doručení produktu ke klientům, integrace, školení a jejich podporu. A v neposlední řadě pak obchod a business development, kde se nejvíce zaměřujeme na hledání nových partnerství a otevírání zahraničních trhů.

 

Hledáte další posily do týmu? Co od nových kolegů očekáváte?

Aktuálně rozšiřujeme tým především v oblasti obchodu, komunikace s partnerskou sítí a hledání nových příležitostí. Jsme malý tým a o to víc klademe důraz na kvalitu každého, kdo přijde. Ale samozřejmě to není jen o vybroušeném CV, ale i o nějakém týmovém duchu a vizi, kterou sdílíme. Takže chceme lidi, se kterými bude legrace, půjde s nimi zajít po práci na pivo, jet o víkendu na kola nebo si zajezdit na motokárách.

 

V letošním roce jste dosáhli velkého úspěchu v Seedstars Prague, kde jste obsadili druhé místo. Co vám účast v této soutěži dala?

Těch soutěží, kde jsme se v poslední době umístili vysoko, nebo rovnou vyhráli, je hned několik :) A všechny spojuje jedna věc. Našli jsme spoustu zajímavých kontaktů a zároveň o sobě dali vědět světu. Vzhledem k tomu, že děláme čistě B2B business a náš typický zákazník je miliardová korporace, tak na nás běžný člověk jen tak nenarazí. Troufám si ale říci, že náš dopad je mnohem větší, než u jakéhokoliv jiného českého startupu. Když si zajdete do prodejny koupit svačinu či v zimě do lékárny pro vitamíny, je hodně velká pravděpodobnost, že jste narazili na ceny od nás :)

 

Co byste doporučili projektům, které zvažují svoji účast v Seedstars?

Ať určitě nevynechají část mentoringu, která byla velmi zajímavá, a ať se nebojí networkovat s lidmi, kteří na akci jsou. Ať už ze zvědavosti, jako investoři nebo zástupci dalších startupů.

 

Jaké jsou vaše plány pro další roky?

Především rozšířit svou působnost do dalších zemí. Máme produkt, který se velmi jednoduše škáluje, a víme, že funguje na celém světě. Zatím jsme zaměřeni především na cenotvorbu, ale hledáme i další oblasti, kde dokážeme matematikou vyřešit aktuální problémy. Jedná se např. lepší předpověď prodejů či podporu promoakcí.

 

Máte na závěr nějaký tip nebo vzkaz pro naše čtenáře?

Snad jen aby nedělali věci, co nedávají smysl. A u podnikání to platí dvojnásob, takže “Try fast, fail fast”.

Autor: Tereza Müllerová

`

`