Farmářské tržiště Scuk.cz přilákalo za osm měsíců tisíce zákazníků i milionové investice


Někdejší oblíbený kulinářský průvodce Scuk.cz má za sebou prvních osm měsíců v novém provozu. Coby komunitní farmářské tržiště pod vedením Kamila Demutha přilákal přes 50 aktivních nákupních skupin a 4500 zákazníků. A také nové investory.

Nový Scuk.cz coby internetové farmářské tržiště funguje na principu komunitních nákupů. Zákazníci sdružení v nákupních skupinách si společně objednávají online přímo od lokálních farmářů a výrobců. Objednané a předem zaplacené zboží pak hromadně přebírají takzvaní Organizátoři, kteří následně předávají nákup členům skupiny.

„Organizátoři mohou pro svou Skupinu skládat nabídku od více než 100 menších lokálních výrobců a farmářů, z nichž většina není dostupná v běžné distribuční síti,” přibližuje zakladatel nového Scuk.cz Kamil Demuth. Typickými organizátory jsou maminky na mateřské dovolené, provozovatelé zdravých výživ, kaváren nebo například komunitních center. Organizátoři za svou činnost získávají 7,5 % z každé objednávky.

Předobrazem pro tento systém je francouzský La Ruche qui dit Oui, který úspěšně funguje již přes sedm let ve Francii a dalších šesti zemích západní Evropy, kde funguje okolo 1500 komunit a přes 10 000 farmářů a výrobců.

Noví investoři

Osm měsíců ostré fáze v novém prokázalo, že je o produkt zájem. Jen od července vzrostly prodeje osmkrát, což prý také nakonec motivovalo nové investory - Martina Rozhoně, zakladatele Vivantis.cz, a Pale Fire Capital, kteří ve Scuku nově získávají dohromady čtvrtinový podíl. Hodnota investice je v řádu jednotek milionů korun.

„Ověřili jsme si, že náš model je funkční. Že dává smysl především mimo Prahu, v menších městech, kde je dostupnost kvalitních lokálních potravin od maloproducentů mnohem horší,“ komentoval to Demuth. Noví investoři se tak připojují k investiční skupině Miton, která nové platformě pomohla už při jejím rozjezdu.

„Do Scuku jsem se rozhodl investovat, protože je v souladu s tím, že chci pomáhat projektům, které mají vizi měnit svět k lepšímu,”  vysvětlil Rozhoň, který si již založil i vlastní Nákupní skupinu. „Ve Scuku vidíme možnost, jak dostat kvalitní a lokální potraviny lidem na malých městech i od těch nejmenších farmářů,” dodal za Pale Fire Capital Jan Barta, který v minulosti stál například za projektem ePojisteni.cz.