České e-shopy lámaly rekordy, obraty loni dosáhly 135 miliard korun


Růst české e-commerce v loňském roce předčil očekávání, když se vyšplhal meziročně na 17 procent. Celkové obraty internetových obchodů dosáhly 135 miliard korun, informovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle ní se tak prodej po internetu podílí na celém českém maloobchodě již z 11,4 procenta.

„Rok 2018 byl pro českou e-commerce nakonec ještě úspěšnější, než jsme původně očekávali. V celkových obratech tak našim internetovým obchodům přinesl o 2 miliardy korun více oproti původním předpovědím,” informoval výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

„Růst podpořila dlouhodobá důvěra zákazníků, kteří v e-shopech pravidelně nakupují. Na navýšení oproti odhadům se nejvíce podepsala velmi úspěšná vánoční sezóna. Zákazníci stále častěji objednávají on-line zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně méně. Věříme, že růst podobným tempem bude pokračovat i v roce 2019,“ zhodnotil.

Výzkum APEK mezi spotřebiteli ukázal, že alespoň jednou za rok nakoupí v e-shopu 9 z 10 uživatelů internetu. Nejvíc peněz přitom loni zákazníci utratili za elektroniku, nejčastěji se ale po internetu nakupovalo oblečení.

Růst bude pokračovat

Zásadní měrou přitom k rekordním číslům přispěly Vánoce. „Vánoční sezona byla pro internetové obchody klíčová. Prodeje za více než 45 miliard korun loňský růst významně posílily. Je však třeba zdůraznit, že e-shopům se dařilo i po zbytek roku. To potvrzuje fakt, že 26 % jejich zákazníků si zboží po síti objednalo více než 15x za 12 měsíců,“ uvedl Vetyška.

Podle něj bude stoupající tendence pokračovat. „Také v roce 2019 počítáme s růstem. S ohledem na propojování on-line a off-line obchodů věříme, že se e-shopům bude dařit. Na komplexní předpovědi je možná ještě brzy, ale myslím, že můžeme očekávat další meziroční nárůst o alespoň 15 %,“ odhaduje.

Jak už bylo zmíněno, hlavním tahounem v e-commerce je elektronika, mobilní telefony či počítače. Podle APEK se ale daří také módě, sportovnímu vybavení, hračkářství, či drogerii a kosmetice. Velký boom zažívá nakupování potravin on-line. I v letošním roce má podle odhadů růst zejména segmenty denní spotřeby.

Autor: VAL

Foto: Designed by Snowing