Několikrát týdně se setkávám s dotazy typu “Proč se nám nikdo nehlásí?” nebo “Co by měl inzerát obsahovat, aby zaujal potenciální uchazeče?”, a tak jsem se rozhodla podělit se s vámi o moje poznatky a o to, v čem inzerenti nejčastěji chybují, ale také o pár tipů, co by měl inzerát obsahovat.
Příliš krátký nebo příliš dlouhý inzerát. Setkáváme se s inzeráty, které obsahují dvě věty, ale i s takovými, které by vydaly na 3 strany A4. Ideální inzerát by měl být maximálně na jednu stránku A4, námi doporučený rozsah je však polovina stránky A4. Z dat totiž víme, že více než polovina uchazečů k nám přistupuje z mobilních zařízení, kde jsou dlouhé texty spíše na škodu.
Příliš obecný popis pozice. Pro uchazeče je čím dál důležitější náplň práce, než cokoliv jiného, proto můžete řadu potenciálních kandidátů odradit vágními formulacemi typu “Náplní práce je komunikace s klienty” - porovnejte s např. “Denně budeš v telefonickém nebo osobním kontaktu s firmou XY, pro kterou aktuálně vyvíjíme nový CRM systém”. Co vám zní lépe? U technických pozic se nebojte vyjmenovat jednotlivé technologie, se kterými se u vás vaši noví parťáci budou denně setkávat. Často je pro programátory právě toto nejdůležitějším kritériem při hledání nového zaměstnavatele.
“Superhusté” názvy, které ve výsledku nic neřeknou. Myslete na to, že zájemci mohou pozice vyhledávat dle klíčových slov v názvu, proto je u pozic typu “Superhrdina našeho webíku” pouze mizivá šance, že vás najde PHP programátor, kterého ve skutečnosti hledáte vy. Nehledě na to, že se (zejména od programátorů) setkáváme s negativní zpětnou vazbou k těmto názvům pozic.
Jak jsem již zmínila výše, podle průzkumů je obsah práce jedním z nejdůležitějších faktorů pro spokojenost zaměstnanců v práci, proto této části inzerátu věnujte velkou pozornost.
Do této kategorie byste měli zahrnout především to, jak bude vypadat typický den kolegy, na jakých konkrétních projektech bude pracovat (např. vyvíjíte interní nebo externí aplikaci?) a s jakými nástroji a technologiemi se budete setkávat - opět myslete na to, že zde se vyplatí být konkrétní a nestačí obecná formulace typu “Budete vyvíjet webové stránky v PHP”.
Tato část inzerátu obvykle slouží k tomu, že svoji firmu vychválíte do nebes, což je logické, protože kdyby nebyla tak super, tak v ní dost pravděpodobně pracovat nebudete :-).
I zde platí, že čím budete konkrétnější, tím lépe. Málokoho zaujme “práce v mezinárodním prostředí” nebo “otevřený tým”, protože pod těmito frázemi si člověk nic nepředstaví a ruku na srdce, používá je 90 % inzerentů.
Nebojte se prodat vše, na co jste ve firmě hrdí, ať už jsou to jednotlivé projekty nebo skvělá parta. Přidejte to, co považujete za běžné, ale jinde to nemusí být standardem (práce remote, home office, pet friendly office, vzdělávací akce, společné akce, občerstvení na pracovišti, polohovatelné stoly, výběr pracovního zařízení apod.), nezapomeňte na obvyklé informace ohledně formy spolupráce, místa pracoviště, dovolené, stravenek, sick days apod., protřepte, zamíchejte a vytvořte tak koktejl benefitů, kterým nikdo neodolá. Pozn.: Pokud myslíte, že žádné benefity nemáte, zamyslete se nad tím, proč chodíte do práce vy :-).
Speciální pozornost prosím věnujte uvedení odměny. Podle našeho průzkumu z konce roku 2021 je uvedení odměny důležité pro více než 83 % uchazečů. Více než pětina z nich ve stejné anketě uvedla, že se na nabídky bez uvedení odměny ani nehlásí.
Vždy se snažte, aby tato část inzerátu byla alespoň opticky kratší než pasáž o tom, co nabízíte. Kdo by chtěl pracovat tam, kde mu nabídnou méně, než sami požadují? :-)
Zamyslete se, zda je skutečně nezbytné, aby měl váš nový kolega na pozici Junior PHP programátora ukončené vysokoškolské vzdělání, 3 roky praxe na obdobné pozici nebo angličtinu na úrovni rodilého mluvčího. Zkuste také promyslet, jestli je potřeba, aby kandidát uměl a znal věci, které se u vás může s trochou snahy rychle doučit.
Vynechte i požadavky, které najdete v každém druhém inzerátu, jako jsou např. odolnost vůči stresu, komunikační dovednosti, flexibilita nebo schopnost práce v týmu. Nezapomeňte, že nesmyslnými požadavky o řadu uchazečů přicházíte. Z mnohých průzkumů je patrné, že se většina lidí se nepřihlásí na nabídku, u které nesplňují třeba pouze jeden z deseti požadavků (nebo jsou si v dané oblasti nejistí).
Zaměřte se na dovednosti a znalosti, které bude člověk při práci ve vašem týmu skutečně potřebovat. Zkuste i upřesnit, k čemu jsou požadované schopnosti třeba - např. “Protože budeš často v kontaktu s našimi zahraničními zákazníky, je angličtina na komunikativní úrovni nezbytností” nebo “Protože budeš mít na starosti vývoj celé aplikace pro XY, byli bychom rádi, kdybys už měl za sebou alespoň 3 úspěšné projekty v roli projektového manažera”.
Promyslete také, zda je nutné vyžadovat od uchazečů životopis a motivační dopis nebo jestli nebude efektivnější požádat je třeba o ukázky práce nebo vypracování krátkého úkolu.
V závěru (anebo na samém začátku inzerátu) krátce představte firmu - čemu se věnujete, kde se s vašimi produkty můžeme setkat, aby si vás kandidát dovedl lépe zařadit a s něčím spojit.
Pokud máte zájem představit se kandidátům i jinak než v inzerátu, doporučuji podrobněji vyplnit profil firmy a případně využít možnosti představit se na SJ News, podcastu Sharktalk nebo formou videoprofilu. Pro více informací o těchto možnostech pište na [email protected].
Se svými inzeráty pracujte jako s reklamou - vždy se snažte na začátku upoutat pozornost kandidáta, protože pokud úvod nebude dostatečně zajímavý, málokdo je bude číst dále.
Dejte všem stejnou příležitost a nediskriminujte kandidáty na základě jejich věku, pohlaví nebo rasy, a to ani pozitivně (např. hledáme mladou šikovnou slečnu).
Nikdy, ale prosím skutečně nikdy kandidátům v inzerátu nelžete a nenabízejte, co nemůžete splnit. Často se setkávám se zpětnými vazbami od kandidátů třeba k nabídkám, kde je uvedena možnost HPP nebo externí spolupráce, ale na pohovoru je kandidátům sděleno, že je možná pouze spolupráce na IČO.
Pokud váháte, zda text nabídky napsat česky nebo anglicky, využijte možnosti vložit nabídku bilingvně. Návštěvníkům české verze stránek se tak zobrazí česká verze, kdežto návštěvníkům anglické verze stránek se zobrazí anglická. I přesto, že cílíte na kandidáty mluvící plynule anglicky, nabídku přeložte. Česky psané nabídky mají více zobrazení i lepší konverzní poměry. Máme vysledováno, že i lidé, kteří mluví plynně anglicky, se spíše přihlásí na česky psanou nabídku než na tu anglickou.
Nezapomeňte také uchazečům, kteří si dají práci s tím reagovat na vaši nabídku (nebo se dokonce dostavit k pohovoru a zaslat vypracované materiály), dát zpětnou vazbu, a to i v případě, že se rozhodnete kandidáta nepřijmout. Je to fér. Zároveň je i toto součástí vaší firemní značky, tak proč si ji kazit tím, co můžete vyřešit několika kliknutími.
Pokud si stále nejste jisti, jak napsat inzerát tak, aby oslovil uchazeče, můžete využít služeb naší copywriterky, která má mnohaleté zkušenosti s psaním nabídek práce a dovede je přizpůsobit potřebám a stylu komunikace vaší firmy. Chci se o službě copywriting dozvědět více.
Pokud budete chtít zpětnou vazbu k inzerátu, napište mi na [email protected] a určitě vymyslíme, jak by se dal inzerát osvěžit.