Hledáte nové kolegy do týmu a nejste si jisti, jak by měl vypadat váš inzerát?

Několikrát týdně se setkáváme s dotazy typu “Proč se nám nikdo nehlásí?” nebo “Co by měl inzerát obsahovat, aby zaujal potenciální uchazeče?” Rozhodli jsme se proto podělit se s vámi o naše poznatky a o to, v čem inzerenti nejčastěji chybují.

  1. Jak by inzeráty NEměly vypadat

    Příliš krátký nebo příliš dlouhý inzerát. Setkáváme se s inzeráty, které obsahují dvě věty, ale i s takovými, které by vydaly na 3 strany A4. Ideální inzerát by měl být maximálně na jednu A4, námi doporučený rozsah je však polovina stránky A4. Z dat totiž víme, že více než polovina uchazečů k nám přistupuje z mobilu, kde jsou dlouhé texty spíše na škodu.

    Příliš obecný popis pozice. Pro uchazeče je čím dál důležitější jasně definovaná náplň práce. Vágní formulace typu “Náplní práce je komunikace s klienty” porovnejte např. s “Denně budeš v telefonickém nebo osobním kontaktu s firmou XY, pro kterou aktuálně vyvíjíme nový CRM systém”. Co vám zní lépe? U technických pozic se nebojte vyjmenovat jednotlivé technologie, se kterými se u vás noví kolegové budou denně setkávat.

    “Superhusté” názvy, které ve výsledku nic neřeknou. Myslete na to, že zájemci mohou pozice vyhledávat dle klíčových slov v názvu, proto je u pozic typu “Superhrdina našeho webíku” pouze mizivá šance, že vás najde PHP programátor, kterého ve skutečnosti hledáte vy. Nehledě na to, že se (zejména od programátorů) setkáváme s negativní zpětnou vazbou k těmto názvům pozic.

  2. Každý inzerát by se měl skládat ze čtyř základních částí
    1. Co bude člověk reálně dělat?

      Podle průzkumů je náplň práce jedním z nejdůležitějších faktorů pro spokojenost zaměstnanců v práci, proto této části inzerátu věnujte velkou pozornost.

      Do této kategorie byste měli zahrnout především to, jak bude vypadat typický den kolegy, na jakých konkrétních projektech bude pracovat a s jakými nástroji a technologiemi se budete setkávat.

    2. Co za to nabízíme? (AKA Proč bych měl chtít jít já k Vám, v čem jste lepší nebo výjimeční?)

      Opět myslete na to, že zde se vyplatí být konkrétní a nestačí obecná formulace typu “Budete vyvíjet webové stránky v PHP”.

      I zde platí, že čím konkrétnější, tím lepší. Málokoho zaujme “práce v mezinárodním prostředí” nebo “otevřený tým”, protože pod těmito frázemi si člověk nic nepředstaví. A ruku na srdce, používá je 90 % inzerentů.

      Nebojte se prodat vše, na co jste ve firmě hrdí, ať už jsou to jednotlivé projekty nebo skvělá parta. Přidejte to, co považujete za běžné, ale jinde to nemusí být standardem (práce remote, home office, pet friendly office, vzdělávací akce, společné akce, občerstvení na pracovišti, polohovatelné stoly, výběr pracovního zařízení apod.)

      Nezapomeňte na obvyklé informace ohledně formy spolupráce, místa pracoviště, dovolené, stravenek, sick days apod., protřepte, zamíchejte a vytvořte tak koktejl benefitů, kterým nikdo neodolá.

      Pokud myslíte, že žádné benefity nemáte, zamyslete se nad tím, proč chodíte do práce vy.

      Speciální pozornost prosím věnujte uvedení odměny. Podle našeho
      průzkumu z konce roku 2023
      je uvedení odměny důležité pro více než 87 % uchazečů. Více než pětina z nich ve stejné anketě uvedla, že se na nabídky bez uvedení odměny ani nehlásí.
    3. Jaké jsou vaše požadavky?

      Vždy se snažte, aby tato část inzerátu byla alespoň opticky kratší než pasáž o tom, co nabízíte. Kdo by chtěl pracovat tam, kde mu nabídnou méně, než sami požadují?

      Zamyslete se, zda je skutečně nezbytné, aby měl váš nový kolega na pozici Junior PHP programátora ukončené vysokoškolské vzdělání, 3 roky praxe na obdobné pozici nebo angličtinu na úrovni rodilého mluvčího. Zkuste také promyslet, jestli je potřeba, aby kandidát uměl a znal věci, které se u vás může s trochou snahy rychle doučit.

      Vynechte i požadavky, které najdete v každém druhém inzerátu, jako jsou např. odolnost vůči stresu, komunikační dovednosti, flexibilita nebo schopnost práce v týmu. Nezapomeňte, že nesmyslnými požadavky o řadu uchazečů přicházíte. Z mnohých průzkumů je patrné, že se většina lidí se nepřihlásí na nabídku, u které nesplňují třeba pouze jeden z deseti požadavků (nebo jsou si v dané oblasti nejistí).

      Zaměřte se na dovednosti a znalosti, které bude člověk při práci ve vašem týmu skutečně potřebovat. Zkuste i upřesnit, k čemu jsou požadované schopnosti třeba - např. “Protože budeš často v kontaktu s našimi zahraničními zákazníky, je angličtina na komunikativní úrovni nezbytností” nebo “Protože budeš mít na starosti vývoj celé aplikace pro XY, byli bychom rádi, kdybys už měl za sebou alespoň 3 úspěšné projekty v roli projektového manažera”.

      Promyslete také, zda je nutné vyžadovat od uchazečů životopis a motivační dopis nebo jestli nebude efektivnější požádat je třeba o ukázky práce nebo vypracování krátkého úkolu.

    4. Krátké představení firmy

      V závěru (anebo na samém začátku inzerátu) krátce představte firmu - čemu se věnujete, kde se s vašimi produkty můžeme setkat, aby si vás kandidát dovedl lépe zařadit a s něčím spojit.

      Pokud máte zájem představit se kandidátům i jinak než v inzerátu, doporučuji podrobněji vyplnit profil firmy.

  3. Nezapomeňte...

    Se svými inzeráty pracujte jako s reklamou - vždy se snažte na začátku upoutat pozornost kandidáta, protože pokud úvod nebude dostatečně zajímavý, málokdo je bude číst dále.

    Dejte všem stejnou příležitost a nediskriminujte kandidáty na základě jejich věku, pohlaví nebo rasy, a to ani pozitivně (např. hledáme mladou šikovnou slečnu).

    Nikdy, ale prosím skutečně nikdy kandidátům v inzerátu nelžete a nenabízejte, co nemůžete splnit. Často se setkávám se zpětnými vazbami od kandidátů třeba k nabídkám, kde je uvedena možnost HPP nebo externí spolupráce, ale na pohovoru je kandidátům sděleno, že je možná pouze spolupráce na IČO.

    Pokud váháte, zda text nabídky napsat česky nebo anglicky, využijte možnosti vložit nabídku bilingvně. Návštěvníkům české verze stránek se tak zobrazí česká verze, kdežto návštěvníkům anglické verze stránek se zobrazí anglická. I přesto, že cílíte na kandidáty mluvící plynule anglicky, nabídku přeložte. Česky psané nabídky mají více zobrazení i lepší konverzní poměry. Máme vysledováno, že i lidé, kteří mluví plynně anglicky, se spíše přihlásí na česky psanou nabídku než na tu anglickou.

    Nezapomeňte také uchazečům, kteří si dají práci s tím reagovat na vaši nabídku (nebo se dokonce dostavit k pohovoru a zaslat vypracované materiály), dát zpětnou vazbu, a to i v případě, že se rozhodnete kandidáta nepřijmout. Je to fér. Zároveň je i toto součástí vaší firemní značky, tak proč si ji kazit tím, co můžete vyřešit několika kliknutími.

    Pokud si stále nejste jisti, jak napsat inzerát tak, aby oslovil uchazeče, můžete využít služeb naší copywriterky, která má mnohaleté zkušenosti s psaním nabídek práce a dovede je přizpůsobit potřebám a stylu komunikace vaší firmy.

    Pokud budete chtít zpětnou vazbu k inzerátu, napište mi na
    support@startupjobs.cz
    a určitě vymyslíme, jak by se dal inzerát osvěžit.