Sháníte juniory? Poradíme kdy a jak na ně cílit


Nebude to pro vás asi žádná novinka, když vám řekneme, že zaměstnanců není v Česku není zrovna přebytek. Pražská 2,3% nezaměstnanost jenom dokazuje, že sehnat ve větším městě, kde startupy obvykle sídlí, nového pracovníka, není jednoduchá záležitost. Jeden rybník, ze kterého lovit a který nejspíš jen tak nevyschne, by tu ještě byl: junioři – čerství absolventi všech různých oborů. My se podíváme na to, jak je dobře a ve správný čas oslovit.

 

Školní kalendář

Existuje několik týdnů v roce, kdy bude váš lov absolventů nejúspěšnější. Nejdřív si v tabulce shrňme nějaká základní data.

Typ konce studia Orientační termín konce
     Konec zimního zkouškového období      Konec ledna až polovina února
Státnice v zimním semestru Především první třetina až polovina února
Maturita Druhá polovina května
Konec letního zkouškového období Především druhá polovina června
Státnice v letním semestru Především polovina června

 

Když k tomu ještě přičteme, že přeci jen většina studentů dokončí školu po letním semestru, vychází ideální čas, kdy spustit náborové kampaně cílící na čerstvé absolventy, na červen a červenec. A taky září. To z toho důvodu, že svobodomyslní studenti mají chuť si ještě užít své poslední letní prázdniny. A pokud cílíte přes Facebook, nebojte se začít s kampaní o kousek dřív. Z vlastní zkušenosti neexistuje sladší období pro Facebookovou prokrastinaci u čehokoliv, než je právě zkouškové/maturita.

 

Mladý jazyk pro mladé lidi?

Absolventy oslovujte jako jakéhokoliv jiného člověka, kterého k sobě hledáte. Snižování se k něčemu, co považujete za jazyk mladých lidí, je hloupost. Ad absurdum: “kámo, sháníš džoba? Čekni u nás” rozhodně ani nevzbudí důvěru, ani nepředstaví firmu jako youth friendly. Je to z toho důvodu, že každý komunikační styl funguje dobře jen v určité situaci, ostatně taky nebudete v hospodě po sedmém pivu používat přechodníky a archaismy, a situace pro přátelskou hyperotevřenost se spoustou anglicismů pracovní inzerát jednoduše není.

Složitě dumat nad tím, jestli zvolit obecnější (“takový ty obchody v pražskejch Letňanech”), nebo spisovnější jazyk (“takové ty obchody v pražských Letňanech”). Obecně se bere užívání obecné češtiny jako snaha o neformálnost, snad až přiblížení se tomu druhému. Pak tu ale máme mluvčí z Moravy a Slezska, kteří zase preferují i v neformální konverzaci spisovnější jazyk. Long story short: protože obecná čeština je teď běžně i v televizi a spisovná zase ve škole, na obě verze jsme jakž takž zvyklí a není třeba dlouze rozvažovat, kterou verzi zvolit. A to mimochodem platí, řekl bych, u všech inzerátů, nejen těch pro mladé.

 

Oslovit a ulovit

Formu bychom měli, jak to ale bude s obsahem? V první řadě nesmíte přestřelit požadavky – a rozhodně nemít požadavky, jen abyste nějaké měli. U absolventů (zvláště těch středoškolských) sotva můžete předpokládat třeba i jen krátkou dobu praxe na obdobné pozici. Inzertní požadavky tak raději snižte na minimum a uchazeče filtrujte podle vypracovaných úkolů, jinak nemáte šanci najít.

Pamatujte taky na to, že člověk může být absolventem sebelepší školy, určitě ale nebude umět všechno, co byste chtěli. Studenti (nejen) humanitních oborů mají nicméně pověst lidí, kteří se umí fantasticky přizpůsobit. Pokud tedy u těch méně nutných dovedností nabídnete možnost, že ji případného nováčka naučíte, bude to win-win situace.

Hodně šikovných absolventů pak chce pokračovat dál i ve formálním vzdělávání a mnoho (snad až většinu) pozic není žádný problém se školou kombinovat – od community/socmed managerů, přes grafiky až po programátory. Pokud uchazeč o práci u vás opravdu stojí, není problém se domluvit, že bude pasivně dostupný i během přednášek. Vy tak jenom nabídněte možnost flexibilní pracovní doby a možnost part-timu.

A když už jsme u těch pracovních benefitů, tak pokud vás to vůbec napadlo, rovnou zapomeňte na věci, jako jsou stravenky. Polovinu to nezajímá a druhá to považuje za samozřejmost, nikdy to ale nebude hrát zásadní roli. Zkuste vsadit radši na onu flexibilní pracovní dobu a pohodovou kulturu nebo třeba na ne úplně všude dostupné benefity jako neomezený firemní tarif.

 

A nakonec

Junioři mají spoustu nevýhod: jejich pracovní životnost na jedné pozici je značně nejistá, často mají přehnané požadavky a samozřejmě je potřeba je zaučovat. Potenciál, který ale nabízí, zvláště v době nevelkého přebytku pracovníků, by bylo škoda nezužitkovat. Za těch pár týdnů, kdy školy na pracovní trh vyplivnou desetitisíce duší, to třeba v případě nedostatku pracovníků zkuste. A kdo ví, třeba narazíte na takového, jakého hledáte.