Rozhovor s Martinem Michálkem. Autorem knihy Vzhůru do (responzivního) webdesignu.


Martin Michálek je zkušený frontend designer, který slaví úspěch se svojí druhou knihou Vzhůru do (responzivního) webdesignu (knihu si můžete koupit zde). Co stálo za rozhodnutím vydat knihu o responzivním webdesignu? Čemu jinému se Martin věnuje? A na co dalšího se můžeme těšit? Odpovědi na tyto otázky a mnohem více se dozvíte v rozhovoru s Martinem Michálkem, který je také autorem znalostního testu z HTML.

 

Máte za sebou již několikaletou praxi v oblasti frontend designu, napsal jste e-book Vzhůru do CSS3 a anglický CSS Mine, píšete blog Vzhůru dolů, jste spoluzakladatel Frontendisti.cz, pořádáte školení, přednášky a především jste manžel a otec. Jak to všechno zvládáte?

Takhle napsaný zní váš seznam působivě, to jste mě úplně vyděsila. Ve skutečnosti se zabývám jen dvěma tématy – prací a rodinou. V práci dělám to, že ze zvědavosti zkoumám nové trendy ve frontendových technologiích a webdesignu obecně. Pak to různými formami šířím dál, protože mě to jednak baví a jednak živí.

Některé ze zmiňovaných prací navíc omezuji. Psal jsem o tom nedávno na blogu. Myslím, že je fajn nové věci zkoušet, zároveň jich ale člověk sám nezvládne dělat dobře zrovna moc.

Jo a ty moje dva kontexty – práci a rodinu – to zvládám se střídavými úspěchy a občas z toho mám dost odřené uši, jestli mi rozumíte. Přepínání mezi nimi je ale těžké pro všechny v mém okolí.

 

 

Mimo jiné jste v roce 2017 vydal svoji druhou knihu „Vzhůru do (responzivního) webdesignu“, která je tentokrát k dostání i v papírové podobě. Co vás přimělo k napsání této knihy? 

Měl jsem dva motivy: Za prvé jsem léta responzivní design školil a taky pomáhal firmám jej realizovat. Takže jsem měl docela velké množství materiálu, o kterém jsem věděl, že může být zajímavý pro lidi, kteří se na moje školení, ke konzultacím nebo na přednášky nedostanou.

Druhý faktor byl pro mě překvapivý úspěch prvního e-booku „Vzhůru do CSS3“. Našel si už docela dost přes tisíc zákazníků, což je na e-book prodávaný velmi malému segmentu jen přes vlastní kanály docela fajn. Takže jsem si řekl, že zkusím vzít jiné téma, zpracuji ho pořádně a do hloubky. No a tištěná verze je ta třešnička – inovace, abych se nenudil. Zkouším ji prodávat sám, jen s pomocí blogu a pár velmi šikovných lidí, kteří mi s tím pomáhají.

 

A proč je podle vás otázka responzivního webdesignu tak důležitá?

Dneska už nikdo nepochybuje, že mobilní zařízení ve webdesignu řešit musíme. Otázka nezní „proč“, ale „jak“. V kontextu knížky je tedy podstatné ono „jak“. Například: Jak responzivní design zrealizovat technicky? Jak uvažovat jako designér? Jak lidé vlastně ona zařízení používají? Jaké webaři dělají chyby při přechodu na responzivní design?

 

 

Jako laik v oblasti moderních technologií jsem byla překvapena, jak se kniha díky vašemu stylu psaní a osobitému humoru snadno četla. Na koho jste knihu primárně cílil?

Moje dlouhodobě oblíbené téma je mezioborová spolupráce mezi marketéry, designéry a vývojáři. Tady to často u (nejen responzivních) webů dost skřípe. Snažím se v knížce oslovit členy všech skupin a trochu jim přiblížit i pohled jiné strany.

Kromě toho jsem knížku psal tak, aby ji dokázal přečíst začátečník se znalostmi HTML a CSS. A asi to opravdu vyšlo, protože ji využívají například studenti VŠE nebo účastníce kurzů Czechitas.

Co mě ale překvapilo, jsou ohlasy od středoškoláků. I ty jsou velmi pozitivní. Čtou ji například studenti jedné příkladně vzdělané paní učitelky na SPŠ Ostrov. To mě vážně udělalo radost, protože s lidmi ve věku středoškoláků nejsem vůbec v kontaktu. Všichni v mém okolí jsou děsně staří a naše děti zase moc malé.

Ohlasy navíc ukazují, že toto všechno nejde proti přinosům hlavní cílové skupině, což jsou profesionální frontendoví kodéři a weboví vývojaři.

 

A kdo si spíše přijde na své ve vašem e-booku „Vzhůru do CSS3“?

Tam je to jinak – je cílená hlavně na tu poslední skupinu. Profesionální vývojáře.

 

V knize budujete fiktivní e-shop zaměřený na outdoor vybavení pro děti. Vše doplňujete odkazy s příklady, které je možné přímo vyzkoušet v prohlížeči, což čtenáři jistě ocení. Co je podle vás základní kámen úrazu při budování e-shopu?

Používám ten příklad proto, abych ukázal v knize rozváděné myšlenkové postupy na konkrétním webu. Když by za mnou ale přišel webař s tím, že chce vyrobit komerční web tímto postupem, nejprve bych mu asi vymlouval, aby něco vůbec dělal.

Webdesign je dneska dost drahá disciplína a tvorba webů na míru se vyplatí až od určité velikosti. Takže v prvé řadě bych radil hledat na trhu hotové řešení.

Postup, které ukazuji v knížce, se hodí hlavně u produktového vývoje – kdy máte čas a rozpočet, abyste to udělali pořádně. I když si ale koupíte šablonu nebo hotové řešení, jako webař knížku užijete, protože zakoupený systém budete nejspíše dále rozvíjet.

Ale  zpět k těm kamenům úrazu: Problémy nových e-shopařů nejsou zakopané ve vývoji webů, spíše analýze tržní situace, výběru řešení, přístupu k UX… Prostě daleko, daleko před tím, než se materiál dostane k tvůrcům webů.

 

 

Jak jsme již zmínili na začátku rozhovoru, pořádáte i školení, přednášky a konzultace. S čím vším bych se na vás mohla obrátit? A jaká témata školení připravujete?

Řekněme, že rozumím CSS přihlehlým okruhům témat. Dělám tři hlavní věci: dohled nad responzivními redesigny, hlídání organizace a kvality CSS kódu a nakonec zrychlování webů.

Podobné věci i školím. Pořádáme ale i kurzy s jinými lektory, takže v naší nabídce najdete frontendová témata jako Javascript Rikiho Fridricha, SVG Michala Matušky nebo WordPress Honzy Biena.

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Můžou se čtenáři těšit na další knížku? :)

Jasně! Rád prozradím, že začínám připravovat nástupce „Vzhůru do CSS3“. Bude se nejspíš jmenovat „Vzhůru do webové kodéřiny“, a kromě CSS pokryje i HTML a technologie kolem. Tentokrát půjde více do šířky a hloubky. Chtěl bych tuhle pojmout prostě kompletně. Takže doufám, že tištěnou dělat nebudu, protože by z ní byla děsivě tlustá bichle.

 

Čemu se rád věnujete ve volném čase? Máte něco u  čeho zaručeně “vypnete”?

Mám takový malý problém, že vypínat neumím. Moje děti a žena by mohly vyprávět… :-) Ale abyste neřekla – dvakrát až třikrát týdně chodím běhat. Když běžím do některého z kopců v Kunratickém lese, stane se, že na pár minut úplně vypnu.