Roman z Purple Technology: “Lídr by měl především vést příkladem“


Roman Komůrka má v Purple Technology na starosti celé FinTech oddělení, které se věnuje především obchodování na finančních trzích. Práce je to velmi zodpovědná, denně přes servery proudí i 1 500 000 000 USD, proto je i v týmu důležitou vlastností pečlivost a logické uvažování. Zajímá vás, čemu konkrétně se tento tým věnuje? A jaká jsou Romanova doporučení pro lidi, kteří se dostali do vedoucí role? Přečtěte si rozhovor s Romanem a jeho týmem.

 

Romane, jak byste vysvětlil naprostému laikovi čemu se Purple Technology věnuje?

Purple Technology poskytuje technické zázemí, know-how, vývoj a řešení na míru pro brokery působící na forexovém trhu. Našim klientům nabízíme široké spektrum činností a služeb (kromě technologií i marketingové, konzultační, finanční a HR služby), takže jsme schopni pokrýt v podstatě cokoliv, co kdy mohou potřebovat.

 

Pokud se nemýlím, Vy máte na starosti oddělení FinTech. Co všechno má toto oddělení ve své kompetenci?

V jednoduchosti by se dalo říct, že se náš tým zabývá prakticky čímkoliv, co se alespoň trochu týká technické stránky obchodování. Řešíme například správu obchodní infrastruktury, integraci nových poskytovatelů a produktů, vývoj specializovaného softwaru, ale třeba i datovou analýzu, omezení rizik spojených s poskytováním brokerských služeb, až po technické dotazy našich klientů a partnerů.

 

Přes obchodní servery, které spravujete, proudí obrovské částky (denně i 1 500 000 000 USD), co děláte pro to, aby vše fungovalo tak, jak má?

Vzhledem k provázanosti jednotlivých systémů a nastavení se snažíme při složitějších změnách a procesech uplatňovat víceúrovňovou kontrolu, jelikož je poměrně jednoduché přehlédnout malý detail, který ale může vyústit v problém ovlivňující všechny obchodníky.

Snažíme se co nejvíce operací automatizovat, abychom u nich vyloučili lidskou chybu a taky využíváme několikanásobné zálohy na všech kritických úrovních infrastruktury. Monitorovací a notifikační systémy nám zase dávají vědět o všech nestandardních situacích, abychom mohli případný problém začít okamžitě řešit.

To, s jakou pečlivostí přistupujeme k práci, se odráží i na výběru vhodných kandidátů. Zodpovědnost, pečlivost, logické uvažování a ochota sice zní jako klišé ze všech inzerátů, ale u nás to jsou nutné požadavky, abychom mohli svoji práci dělat dobře.

 

Máte za sebou se svým týmem i něco, co se opravdu nepovedlo? Jak jste se z toho poučili?

Před několika lety jsme se starali o obchodní infrastrukturu jednoho klienta, který měl tou dobou pouze jednoho poskytovatele likvidity. Při vyhlášení dat o nezaměstnanosti z USA, které mají vždy velký potenciál zahýbat s trhy, přestaly dolarové instrumenty zobrazovat cenu, což je obrovský problém a ideálně by se nikdy neměl stát.

Při následném šetření se ukázalo, že problém byl způsobený špatně nastavenou filtrací cen až na úrovni poskytovatele likvidity. Přestože jsme nebyli přímo odpovědní za způsobený problém, měli jsme lépe očekávat, že by podobná situace mohla nastat a udělat taková opatření, abychom minimalizovali dané riziko.

Od toho momentu o to více apelujeme na naše klienty, aby měli agregováno více poskytovatelů likvidity, pokud to jde, a mohli se tak vyhnout problémům spojených s výpadkem jednoho z nich.

 

Jak velký tým pracuje ve vašem oddělení? Hledáte další posily?

V týmu je nás celkem 7, přičemž v současnosti hledáme dva nové kolegy nebo kolegyně – C# programátora a FinTech specialistu, který se bude starat o obchodní infrastrukturu, komunikovat s poskytovateli likvidity atp.

 

Co byste vzkázal lidem, kteří zvažují práci v Purple Technology?

Každého kandidáta posuzujeme individuálně, a proto bych určitě doporučoval lidem, kteří by o práci u nás stáli, aby se nám ozvali a nevzdávali to předem např. kvůli tomu, že si u některého z požadavků nejsou jistí. Důležitá je pro nás jak lidská stránka, tak i profesní znalosti, a už se několikrát stalo, že jsme dali přednost zachování příjemné pracovní atmosféry před nabitým CV.

 

Máte nějaká doporučení pro lidi, kteří jsou v manažerské pozici chvilku? Na co by měli dbát a čemu by se měli naopak vyvarovat?

U nás ve firmě se pojmům jako manažer nebo podřízený vyhýbáme, snažíme se spíš vychovat si lídry, co dokážou převzít i manažerské úkoly. A pokud bych si měl vybrat nějaké sdělení, tak bych určitě vyzdvihnul vedení příkladem. Lídr by měl být schopný si vyhrnout rukávy a pomoct svému týmu s prací, pokud to situace vyžaduje. A nejen, že by měl pomoci – při problémech by měl být první, kdo se do těžké práce pustí a povede svůj tým do pomyslné bitvy.

Ať chceme nebo ne, lidé si budou vždy všímat chování ostatních a ne nadarmo se říká, že zaměstnanci neopouští firmu, ale lidi, se kterými pracují. Je těžké respektovat někoho, kdo má určité nároky, ale sám je nedodržuje.

Lídr by měl být autentický a měl by se snažit o vytvoření pevné důvěry a dobré atmosféry uvnitř týmu, kdy si jednotliví členové týmu věří a on se na ně může plně spolehnout při delegování práce. Je v pořádku dělat chyby, ty jsou nezbytnou součástí procesu učení a zdokonalování, pokud si z nich člověk vezme ponaučení. Hodnoty, které svým chováním (a často během složitých časů) demonstruje, se pak stávají pomyslným měřítkem pro ostatní.

 

Stíháte se vedle práce věnovat i nějakým zálibám? Co děláte ve volném čase?

Kvůli celodennímu běhu forexového trhu se občas stane, že ze standardní pracovní doby je najednou nestandardní, takže je občas těžké dodržet pravidelnost ve volném čase. Když to ale situace dovolí, tak se rád zajdu protáhnout do posilky, co máme v kanclu, aby si mozek mohl odpočinout a zrelaxovat.

Zbytek toho „pravidelného“ volného času zabírá výcvik a procházky se psem.

 

Máte nějaký závěrečný vzkaz nebo tip pro naše čtenáře? :)

Určitě bych vzkázal, ať si novou firmu pečlivě vybírají. Budou v ní trávit spoustu hodin každý den, tak ať se jim pak dobře pracuje a jsou šťastní