První investice a financování startupu


Nejčastější model žádosti o investici má následující rysy - probíhá mezi starším investorem a o generaci mladším autorem projektu. Projekt obvykle nese název jako “ školní výlet”, “ nové lyže” nebo “platba za sousedovo rozbité okno”, prezentace záměru je většinou velmi stručná a nedbalá a investor okamžitě pochopí, že o své peníze přijde. Přesto je žadatel téměř vždy úspěšný. 

V podnikání to většinou tak snadné nebývá, přesto může mezi vašimi investory opět figurovat i rodina. Požádali jsme startupy, aby se s námi podělili o své zkušenosti s investicemi a financováním. Ve třetím díle našeho seriálu o budování startupu prostě půjde o prachy.

Kde hledat investora?

V dnešní době se vám nabízí hned několik způsobů, jak se dostat k potřebným investicím. Podíváme se nyní na ty nejzákladnější možnosti, o kterých byste měli rozhodně vědět a přidáme pár dalších tipů, které se mohou hodit.

 

FFF investoři (friends, family, fools)

Prvním zdrojem investic bývají nejčastěji rodina a přátelé (v definici termínu máme ještě blázny, ale abychom k dotyčným nebyli nevděční, můžeme jim říkat prostě “nadšenci”), jinými slovy, jedná se o lidi, kteří krom vašeho nápadu tak trochu investují i do vás samotných a mají ve vás důvěru, protože vás osobně znají. “Sestavili jsme business plán a rychle jsme uspěli u kamaráda, který do toho šel,” říká  Adam Bičiště ze SizeID. “Takže jsme měli hned z kraje štěstí na člena důležité skupiny investorů FFF, u které doporučuji se odrazit - alespoň pokud produktu opravdu věříte a jste si jistí, že vaše vztahy ustojí případné problémy,” radí.  Možnost narušení vztahů ale není jediné úskalí této skupiny investorů. Nezapomeňte také stanovit jasná a konkrétní pravidla, která investici doprovázejí a vše zpracujte do písemné podoby. Možná si tím ušetříte spoustu problémů.

 

Crowdfounding

Existuje více typů crowdfundingu -  benefiční, odmněnový, půjčkový či podílový a je tedy nutné zvažovat, který se pro váš projekt hodí nejvíce. “Poslední kolo financování proběhlo prostřednictvím equity crowdfundingu na portálu fundlift.cz. Tento způsob financování jsme zvolili úmyslně, protože se nám to líbilo jako alternativa k investičním fondům - zapojení velké skupiny investorů jako podporovatelů má pro službu typu SizeID velký přínos,” vysvětluje Adam, proč si SizeID zvolila zrovna tento typ crowdfoundingu. “Jinak obecně si myslím, že crowdfounding je skvělou cestou pro mnoho projektů, takže pokud jde o produkt/službu koncovým zákazníkům, určitě bych to zvážil. Pokud se jedná o B2B záležitost nebo specifickou věc jako SizeID, tak je pochopitelně klasický crowdfunding nereálný, ale nabízet se může také zmíněný equity crowdfunding.”

 

Vstup andělského investora

Podle Tomáše Turka, CEO úspěšného startupu Angee, je nutné počítat s tím, že pro získání jednoho investora je potřeba oslovit jich sto. Zároveň nám ale poskytl cenné rady, jak zvýšit své šance: “Je třeba připravit si target list, snažit se o získání warm intro - ale když to nejde, tak zkusit cold call. Dále je třeba mít připraveny 2 min. pitch pro jakoukoli schůzku, a max 12 slide pitch deck s klíčovými informacemi - problém, řešení, konkurenční výhodu, tým. Na každém setkání se snažit nejen o pitch, ale také získat feedback - a pitch neustále vylepšovat na základě feedbacku. Základ je také mít připravené demo produktu - to ušetří všem mnoho času, protože si ho dokáží lépe představit. Jo a abych nezapomněl - jestliže již za sebou nemáte pár úspěšných exitů, počítejte, že najít investory a domluvit deal, je minimálně 6 měsíců velkého úsilí. Ale když se to podaří, na konci máte úžasný parťáky, kteří vám mohou pomoci naplnit vaši vizi.

Adam Bičiště přidává za Size ID další užitečnou radu: “Určitě je dobré být aktivní na startupové scéně a začít co nejdříve rozvíjet obchodní a partnerské vazby - z této aktivity může často vyplynout strategické partnerství spojené s investicí, které může být velmi důležité. Sama aktivita na startupové scéně může generovat zájem investorů - vždy bude lepší, když za tebou přijde investor sám, než když ty se dožaduješ investice. To se nám do určité míry podařilo a velmi nám pomohlo.”

 

Nepokažte první rande

Ano, i investoři jsou jen lidé. Přestože dobře připravená prezentace, scénáře různých variant vývoje firmy, grafy, prototypy a betaverze aplikací hrají velkou roli, posledním dílkem skládačky budete vždy i vy, vaše osobnost, to jak umíte zaujmout, jak si s investorem padnete do oka a hlavně jak moc svému projektu důvěřujete, jak moc pro něj hoříte. Takový sálající plamen samozřejmě lze naznačit i slovy, ale mluvit by za vás měly hlavně vaše činy. Že se budete svému startupu věnovat jen po večerech nebo na půl úvazku? Tím nikoho nepřesvědčíte. Že investujete jen nápad, trochu času, ale žádné peníze? To vám příliš důvěry nezíská. Andělský investor zkrátka funguje jako skutečný spasitel v nelehké situaci - abyste si jeho pozornost zasloužili, musíte sebrat odvahu a skočit do toho rovnýma nohama. Jen tak nade vší pochybnost ukážete, že máte v úmyslu vyvinout největší úsilí a snahu, aby vše dopadlo dobře a aby se mu jeho investice vyplatila.

Investoři často zdůrazňují že jim nezáleží na vizáži dotyčného a že hledí hlavně na jeho upřímnost a otevřenost.


Smrdí vám investor?

Peníze nesmrdí, ale investor vám klidně smrdět může. Možná vám připomíná vašeho učitele ze základky, kterého jste vždycky nesnášeli. Možná prostě nejste na stejné vlně. Při prezentaci záměru musíte samozřejmě s nějakým tím ostrým vyptáváním, hledáním slabých míst a mezer ve vašem buisness plánu počítat, to je součást hry a kdybyste si s tím nedokázali poradit, za co byste jako podnikatelé stáli?  Pokud ale hustá atmosféra nepolevuje a vy na každé další schůzce stále obtížněji odoláváte pokušení vychrstnout investorovi do obličeje presso, je zřejmě něco špatně. Neostýchejte si to přiznat  a řádně rozvažte, jestli vám tahle spolupráce sedí. Pokud jednou někdo vstoupí do vaší firmy, zpět už to nevezmete. Proto byste i vy měli investora posuzovat, tak jako on posuzuje vás.
  

Přejeme Vám mnoho štěstí při shánění investic i šťastnou ruku při výběru partnerů :)