Plánování projektu - jak se může lišit finální podoba startupu od původního plánu?


Víte, že firma Durex původně chtěla udělat díru do světa výrobou pomůcek pro holiče a kadeřníky? Dnes si její název jen stěží spojíte s úpravou vlasů. I s vaším startupem si může osud pohrát podobným způsobem. Možná se váš letový plán nakonec stočí o 180° jinam, důležité však je, abyste nezačali ztrácet výšku.

 

Přečetli jste moře rad a doporučení, na co při tvorbě prvního plánu projektu nezapomenout. Možná máte načrtnutý dokonalý plán a už se nemůžete dočkat, až se pustíte do realizace. A my vám po tom všem teď začneme tvrdit, že plán nemusí vždycky dopadnout tak, jak jste si nalinkovali. Vlastně, když k vám budeme zcela upřímní,  nedopadne tak skoro nikdy. Ještě než ale začnete propadat depresím, vězte, že mnoho firem nakonec považuje menší či větší úpravy své dráhy za klíčové zastávky na své cestě za úspěchem.
Startupy, které jsme vyzpovídali pro dnešní článek, spojuje jeden zásadní fakt - když se situace začala měnit, nezpanikařily. Jaká poučení z jejich příběhů vyplývají?

 

Nebraňte se změnám

Existuje milion životních situací, kdy je dobré trvat na svém a neustoupit - při rozhovoru s podomním prodejcem, při reklamaci kávy, protože tedy opravdu není bez kofeinu nebo třeba když vysvětlujete své ratolesti, že nemůže lézt do výběhu dikobraza v ZOO. Trvat ale zarputile na svém projektovém plánu není vždycky moudré. Někdy je prostě lepší posunout první dovolenou v Jugoslávii před první dítě a první automobil nahradit elektrokolem. Tvrdohlavé trvání na původním vysněném záměru vás může stát mnoho zbytečně vynaložené energie a financí. Své o tom ví i firma Liftago.
 
Za největší chybu považuju, že jsme měli geniální plán, který jsme příliš dlouho nehodlali změnit.” říká Ondřej Krátký z Liftago. “Místo focusu na skvělou službu, jsme se soustředili na její marketing a distribuční kanály. Pracovali jsme na vlastní technologii referral marketingu více, než na technologii spolehlivého propojování pasažérů a řidičů. Mysleli jsme si, že uděláme appky a zákazníci budou spokojení. Po krizi jsme ale dokázali většinu Liftaga přepsat, zahodit utopené náklady a začít znovu od základu. Základem se ukázalo soustředění na spokojenost řidičů, kteří taxislužbu ovlivňují více než nějaká aplikace. Nové Liftago mezi taxikáře přineslo ostrou konkurenci, ale zároveň svobodu (vidět destinaci zákazníka, vybírat si podle toho cenu, atd.) na rozdíl proti klasickým dispečinkům nebo zahraničním konkurentům, kteří totéž dodnes nenabízí. Z lokálního Liftaga je dnes nejlépe hodnocená platforma na Google Play i App Store v Evropě a začíná dobývat i firemní segment."

 

Reagujte na vývoj situace

I když už se řítíte plnou rychlostí vpřed, neznamená to, že nemůžete změnit směr, když to situace vyžaduje. Nevěříte? Storyous je živoucím důkazem toho, že změna je možná vždycky. A to dokonce pořádně velká změna.
 
Storyous byl původně čistě B2C produkt. To znamená appka pro vyhledávání a hodnocení kaváren a bister pro tehdy vznikající vlnu foodies,” vysvětluje Jana Šrámková ze Storyous. „Od začátku bylo jasné, že služba bude vyžadovat upgrade a že ji bude třeba monetizovat přes podniky a ne uživatele. Že se všechno nakonec vyvine v pokladní systém, se ale rozhodlo až několik měsíců po spuštění. Postupně služba sociální sítě přestala byznysově dávat smysl a zabírala přitom poměrně dost našich kapacit. Byť s nostalgií rádi vzpomínáme, dnes se Storyous fokusuje 100% na své podniky - jednak vývojem pokladního systému, ale také sledováním posledních trendů a poskytováním rad prostřednictvím Storyous gastro e-magazínu.

 

 

Nesnažte se být švýcarským nožem

Pokud zrovna nepocházíte z planety Krypton, není to jednoduché snažit se sám spasit celý svět. Nafukovat portfolio svých služeb jen proto, aby bylo větší, se nevyplácí. Časem to totiž stejně “praskne”. Zkušenost s tím má i Zeerat.

 
Začali jsme jako jednoduchý nástroj pro vytváření teplotních map, který ukazuje, kam lidé na stránce klikají,” vysvětluje Michael Repetný ze Zeeratu. "V ČR to mělo docela pochopení, ale v Americe jsme dostali čočku, že to dávno znají a neumí to nic nového. Jako ukázkový příklad hurá stylu nových projektů jsme přeskočili další výzkum a vrhli se rovnou do práce. Najednou to umělo od všeho něco - analýza formulářů, videozáznamy návštěvníků, cestu zákazníka webem, monitoring, teplotní mapy všeho druhu. Udělali jsme takový hodně těžký švýcarský nůž, což nám vzalo i ty první nadšené uživatele, kteří chtěli skalpel. Zahodili jsme drtivou většinu funkcí, začali se specializovat pouze na videozáznamy návštěvníků a vnímat nástroj jako celek, ne seznam funkcí. A dýchá se nám lépe.”
Ze zkušenosti Zeeratu plyne, že přílišně nafouknutá nabídka služeb je spíše na škodu. To ale neznamená, že nemůžete své služby rozšiřovat a dělat je komplexnějšími. Někdy přijdou možnosti rozšíření samy a docela přirozeně. Jako v případě Spendee.


"Když Spendee vznikalo, tak chtělo být primárně jen spend trackerem pro manuální evidenci výdajů. Nicméně jak postupoval čas, tak se snažíme více a více posouvat i k plánování, radám pro uživatele a obsluze finančních produktů. A samozřejmě nelze opomenout ani možnost zadávání všech dat automaticky propojením s bankovními účty. Produkt se tedy posunul k daleko komplexnějšímu nástroji pro náhled na finanční situaci uživatele a to je i směr, kterým chceme jít do budoucna, protože plány máme velké,” říká David Nevečeřal.

 

Nikam se nežeňte

V příkladech, které jsme Vám ukázali, platí, že všechno má svůj čas a zbytečně se hnát dopředu nemusí být vždycky ku prospěchu věci. Někdy Vám navíc sám úspěch otevírá další dveře. Tak, jako se to stalo DIVR Labs. “Naší prvotní myšlenkou bylo vytváření jedinečných VR zážitků a zábavných her. Původně jsme měli v plánu působit spíše jako agentura, která bude vytvářet VR na míru, od této myšlenky jsme se ale nakonec odklonili. Naše první hra Blue Effect se dočkala pozitivní kritiky a tím nám otevřela bránu nových příležitostí.” Říká Daniel Jerman z DIVR Labs.