“Nejlepší zpětná vazba je, když děti na konci nechtějí odejít“ říká zakladatelka kurzů programování pro děti makeITtoday.


"Vidíme ohromný gap mezi soft skills v zahraničí a u nás a proto jsme je chtěly přirozeným způsobem zakomponovat do výuky" říkají Silvie Zeman a Klára Štouračová, zakladatelky kurzů programování pro děti. Dětem se ve školách nedostává vzdělání v digitálních dovednostech, proto se to rozhodly vzít do svých rukou a vše pojaly zábavnou formou. Jak kurzy probíhají a jaké jsou ohlasy? A co se chystá do budoucna? Přečtěte si článek o makeITtoday!

 

Kdy vás napadlo začít s kurzy programování pro děti? Co bylo impulzem k založení makeITtoday?

Kurzy jsme spustily minulý rok od října po několika měsíčním průzkumu trhu a pilotních kurzech, abychom viděly jak děti zaujme styl výuky. Impulzů bylo několik, ale ty hlavní jsou dva. Obě jsme studovaly v zahraničí a vidíme ohromný gap mezi soft skills v zahraničí a u nás a proto jsme je chtěly přirozeným způsobem zakomponovat do výuky. Druhý důvod je, že se nikdo systematicky nevěnuje vzdělávání dětí v digitálních dovednostech, přestože je jasné, že to je nová forma gramotnosti.

 

Jak dlouho už kurzy probíhají? Jaké jsou zpětné vazby od dětí a od rodičů?

Máme za sebou 2 pololetí a chystáme se na otevření nových kurzů  a workshopů od října 2018. Nejlepší zpětná vazba je, když děti na konci nechtějí odejít. A to se nám stává poměrně často :)

 

 

Obrátily jste se s vaším projektem přímo na základní školy? S jakým názorem jste se setkaly?

V současné chvíli se neplánujeme obracet na základní školy. Naše kurzy probíhají v moderních učebnách na Praze 7, kde styl výuky odpovídá neformálnímu prostředí. Jak styl výuky, tak prostředí by v dětěch mělo rozvíjet kreativitu a nové nápady.

 

Jedním z vašich principů je učit děti zábavnou formou. Jelikož jsem technologicky nepolíbená, zajímá mě, jestli se dá učení programovacího jazyka a zábava spojit dohromady?

Jakákoliv výuka jde udělat zajímavým a zábavným způsobem nejen tím stylem - lektor něco udělá a děti to budou jen slepě opakovat, aniž by tom přemýšlely a samy na to řešení přišly. Náš cíl je v dětech podporovat přirozenou zvídavost a kreativitu. Naše hodiny obsahují brainstroming nápadů a řešení, aktivity na kritické myšlení, projekty ve skupinách, offline aktivity atd. Každá hodina je jiná.

 

Máte v nabídce dvě úrovně kurzů, pro začátečníky a pokročilé, které jsou určené pro děti od 8 do 12 let. Co se děti v kurzech naučí? 

Děti se naučí základní programovací koncepty a budou schopny programovat vlastní hry a inetraktivní animace v programovacím prostředí Scratch.

 

Musí být děti před vstupem do kurzu nějaké znalosti? Či musí vlastnit notebook?

Žádné vstupní znalosti nejsou potřeba a ani žádné vybavení. Všechno je k dispozici.

 

 

K výuce používáte vizuální programovací jazyk Scratch. Připraví základy tohoto jazyka děti i na přechod k dalším programovacím jazykům?

Scratch je ideální vstup do světa programování, protože je vysoce interkativní a zaujme opravdu každého. Spousta středních a vysokých škol po celém světě ho používá na úvod do programování. Děti si osvojí základní programovací funkce a informatické myšlení. 

 

Jací lektoři u vás učí?

Učí u nás lektoři, které výuka baví a umí vést výuku zábavným způsobem a podporovat v dětech kreativitu. Jsou to pak většinou zkušení programátoři/programátorky.

 

Vaším cílem je vybudovat technologický hub pro děti. Co si pod tím máme představit?

Chybí nám prostor, kde by se děti se stejnými zájmy - o technologie - mohly po škole nebo o víkendu potkávat a třeba spolu na nějakém projektu pracovat. Chceme dát dětem potřebnou podporu - dovednosti a network a přístup k nejnovějším technologiím.

 

Plánujete otevírat další kurzy? Nepřemýšleli jste zaměřit kurzy i pro starší děti či dospělé? :)

Plánujeme otevírat široké spektrum technologických kurzů od 8-18 let, ale pro dospělé kurzy neplánujeme, přestože se nás na to spousta rodičů ptá:)