Nápad! Klíčová součástka úspěšného letu do galaxie startupů!?


Pan Žralok dostal milionový nápad na podnikání. Jak moc je ale před ním ještě práce? Je dobrý nápad opravdu tak klíčový, jak se mnohým z nás může zdát?


Tímto článkem startujeme naši mezigalaktickou pouť, při které se budeme zamýšlet nad důležitými kroky, které vedou k nakopnutí úspěšného startupu.

Stalo se vám to někdy? Situace, kdy se vám rozsvítily všechny žárovky ve vaší mozkovně a vy jste věděli, že váš nápad spasí (minimálně ten český) svět? Právě v takové situaci se teď náš pan Žralok ocitl. Má skvělou myšlenku, růžové brýle a na své výpravě si nepřipouští sebemenší komplikaci. Ať je tato představa jakkoliv opojná, je potřeba zůstat nohama na zemi a vědět, jak k nápadu přistoupit, aby vás ten pocit hřál co nejdéle.

Z vlastní zkušenosti víme, že nápad bychom měli podrobit testu složenému z následujících okruhů:

 

Skvělý nápad bez skvělé exekuce je pouze řadový nápad

Když jsme byli malí, představovali jsme si hodně věcí. Třeba to, že si sestrojíme vlastního uklízecího robota, který bude poslouchat jen nás. No a jak to asi dopadlo? Stejně to však může skončit i v dospělosti. Řekněme, že nápad je tak dobrý, jak dobří jsou lidé, kteří ho zhmotňují.

 

Skvělý nápad nemusí být vždy unikátní

Nenechte se ukolébat obrázkem vás jako revolucionáře. Než do nápadu začnete investovat, prověřte si, zda už ho někdo náhodou nerozvíjí. Pokud takového zákeřníka najdete, můžete buď vyklidit pole, nebo se zamyslíte nad povahou jeho produktu. Pokud najdete něco, co jeho produkt třeba neřeší, upravte ten svůj a změňte strategii.

 

Načasování je klíčové

Co kdyby někdo přišel s drátovou myší v roce 1950? Mohl by se jít klouzat! Když na váš nápad nebude trh připraven, zhasne žárovka ve vaší mozkovně stejně tak rychle, jako se rozsvítila. Stejně to samozřejmě může být i naopak, kdy se spotřebitelé přesunou k vyspělejší technologii a vy reagujete na tu starou. Nezapomeňte pak, že na změny a vývoj je potřeba reagovat průběžně.

A aby v tom Žralok nebyl sám, zeptal se na rady a zkušenosti těch nejpovolanějších. Těch, kteří své nápady dokázali zhmotnit a jejichž raketa míří dál neohroženě vzhůru.

Martin Gálik ze Spaceknow Inc.

„Pre mňa osobne je nápad tým základným impulzom k podnikaniu. Môžete mať nápad na vylepšenie produktu alebo služby, ktorú používate, prípadne prísť s nápadom na úplne nový produkt. Samozrejme na začiatku vyzerá váš nápad ako to najlepšie možné riešenie a vo vašich predstavách vidíte, ako váš produkt používajú milióny šťastných užívateľov. No až keď svoj nápad pretransformujete do podoby MVP (minimul viable product) a začnete získavať feedback od užívateľov, zistíte reálny potenciál vášho nápadu.“

 

Bára Nevosádová ze Sygic Travel

„Pokud dostanete nápad na podnikání, který je naprosto úžasný, inovativní a nikdo s ním doposud nepřišel, v drtivé většině případů to neznamená, že jste geniální. V celém nápadu je pravděpodobně dost velký háček, který jste jen zatím neodhalili a který odradil ostatní od toho, aby nápad zrealizovali.

Pro úspěch podnikání je důležité, zda jste schopní nápad kriticky vyhodnotit a dobře odhadnout, jestli má cenu se mu dlouhodobě věnovat. Odpovědět si na otázky typu: Řeším opravdu reálný problém? Je někdo ochotný za vyřešení takového problému zaplatit? Co dokážu udělat líp, než ostatní na trhu?

Nápad samotný je podle mě maximálně 1% úspěchu. Nebojím se proto nikdy svoje nápady probrat s někým dalším. Je mnohem větší šance, že si nápad špatně vyhodnotím, než že mi geniální nápad někdo ukradne. Co se počítá, je skvělá realizace a ta se už lehce ukradnout nedá.“


Zdeněk Cendra z CDN77.com

„Nápad je čím dál méně důležitý. Rozhoduje primárně kvalita exekuce a vytrvalost. Podnikání je jak série marathonu - pořád je to těžké a vždy je to na dlouho. Dobrou firmu budete budovat léta, typicky 7 a více let, než se z nápadu stane slušně velká udržitelná společnost. Zároveň je umění vydržet u jednoho nápadu, když nápady přicházejí tak často.“


Pokud máte skvělý podnikatelský nápad, nenechte se samozřejmě předešlými body vystrašit. Pokud startujete se zdravými očekáváními a smysluplnou vizí, vyděsí vás máloco. I pro vás pak bude další díl naší série, který se podívá na ploutev právě stavbě vize a strategii podnikání. No a jestliže jsme základy vašeho domku z karet nesfoukli, budou se vám možná hodit první parťáci, s jejichž nalezením vám rádi pomůžeme.