Jan: “Naší vizí je ulehčit a zlepšit kvalitu života lidí.“


V Cleeviu jsme vyzpovídali Jana Částka, CPO

 

Co děláš v Cleeviu?
U svého jména mám na vizitce napsanou zkratku CPO (Chief Product Officer), pod kterou si mnoho lidí často nedokáže nic představit, pokud bych ji měl popsat lidově - řeknu, že jsem u nás kontrolor kvality a uživatelského zážitku u našich projektů/produktů. Má práce je velmi různorodá, drží se však podobných vzorců, které odpovídají životním cyklům projektů, na kterých pracujeme.

Cyklus zpravidla začíná nápadem, se kterým k nám někdo přijde nebo se zrodí v našich hlavách. Tuto ideu je nutné převést do konceptu zadání, to se již ze začátku snažíme tlačit směrem, kde vidíme největší potenciál z hlediska současné situace na trhu a jejího předpokládaného budoucího vývoje. Následně produkt sleduji od návrhu wireframů, prototypování, designování až po vývoj, testování, publikování mezi lidi a sbírání jejich feedbacku pro další iterace. Každopádně moje největší zapojení je při navrhování UX/UI, vývoj aplikace a hlavně u jejího chování - tak aby byl zážitek pro každého uživatele používat naše aplikace.

 

Jak probíhá tvůj běžný pracovní den?
Každý den se snažím udělat něco, co nás posune o kus dál, nebo má hodnotu pro mě i pro Cleevio. V zásadě je moje práce hlavně o komunikaci s kolegy z našeho týmu - konzultace s designery, vývojáři a projekťáky. Uživatelské testování aplikací, vymýšlení způsobů jak aplikaci udělat, co nejlepší a nejvíce uživatelsky přívětivou - to je práce, která mě maximálně baví. Párkrát do měsíce se pak účastním schůzek/skype callů s klienty, kde prezentujeme námi navrhovaná řešení a výsledky naší dosavadní práce. Vzhledem k tomu, že jsou naši partneři a klienti z různých časových pásem má pracovní doba je dost proměnlivá.

 

Co tě na práci v Cleeviu nejvíc baví?
Cleevio beru jako svůj domov. Každé ráno se tam těším a říkám si, jaké mám štěstí, že dělám to, co mě baví a naplňuje. Máme úžasný tým lidí (vývojáři, designeři..), kteří jsou špičkou ve svém oboru. I když všichni tvrdě pracují, vládne u nás velmi pozitivní a přátelská atmosféra. Společně pracujeme na projektech, u kterých opravdu věříme, že mohou mít globální přesah a úspěch. Naší vizí je ulehčit a zlepšit kvalitu života lidí. K tomu stačí ráno vstát a pustit se do práce :)

 

Kde hledáš inspiraci pro grafiku?
Grafiku aplikací bych přirovnal k módnímu průmyslu. Trendy se střídají velmi rychle, zároveň je velmi těžké predikovat, jakým směrem se bude pohybovat. Ve světě designu mobilních aplikací existují stejně jako v módě infuenceři, ti jsou kopírování/napodobování dalšími designery, kteří utváří mainstreamový proud v designu.

V Cleeviu se snažíme být vždy o krok před ním - trendy sleduji na několika kanálech. Prvním z nich jsou sociální sítě pro designery jako je dribbble či behance, zde svoje práce prezentuje téměř každý designer. Dalším zdrojem inspirace je stránka pttrns.com, která se soustředí čistě na mobilní aplikace, navíc má obsah perfektně kategorizovaný takže si na jedno kliknutí můžu zobrazit část aplikace, která mě zajímá. Tyto dva předchozí zdroje jsou rychle přístupné a obsáhlé avšak nemohou substituovat testování reálných aplikací. Každý den si snažím stáhnout 1-2 zajímavé aplikace. Ty se snažím analyzovat ze dvou pohledů:

● Emocionálně: To znamená jaké zážitky a pocity mám z používání aplikace a jak toho bylo dosaženo.

● Racionálně, tzn. jak si poradili s jednotlivými usecasy, které musí průměrný uživatel řešit. Jaký zvolili typ navigace, jaká je struktura/rozvětvení, do jakých dílčích celků byla aplikace rozdělena, zda používají systémové prvky nebo používají svoje - custom vyvinuté atp.

Našim designerům se vždy snažíme nechávat volnou ruku a podporovat jejich kreativitu. Proto to jsou pak hlavně oni, kdo určují, jak aplikace bude vypadat.

 

Jan Částek

 

Jaké trendy v grafice aktuálně nejvíc letí?
Základní trendy určují designeři jednotlivých operačních systému tzn. Apple s iOS a Google s Androidem. To je základ, ze kterého se vychází a který se následně modifikuje a tím vznikají nové proudy a trendy, základ je ale vždy v guidelines jednotlivých platforem.

Skoro již druhým rokem frčí Flat design, se kterým se roztrhl pytel příchodem iOS 7 před dvěma lety a který nyní vidíme opravdu v každé aplikaci - tomu dominují čisté barvy, průhlednost, blurování pozadí, čisté a jednoduché fonty a ikony.

Apple byl vždy hlavním leaderem, co se týče designu aplikací - v minulém roce došlo k menšímu převratu, když Google představil svůj koncept Material designu, který se dle mého, svou kvalitou vyšplhal ještě před design iOS - to sleduji ve vyšším zájmů designerů o tvorbu designů pro tuto dříve opomíjenou platformu.

 

Jak pracujete s UX/UI, děláte nějaké testování?
Než začneme pracovat na UX/UI položíme si 2 otázky: 1. jaký problém aplikace řeší - vždy by měla řešit jeden maximálně dva problémy, 2. je možné aplikaci popsat jednou větou?

Pokud má aplikace více základních funkcí, řeší více problémů a nelze ji popsat 1-2 větami tak je potřeba začít znovu ze zadáním, redukovat funkce nebo aplikaci raději vůbec nedělat.

Toto je jinak velmi obsáhlá otázka, proto to vezmu jenom opravdu stručně v bodech, jaký je náš obvyklý proces s mobilní aplikací:

● Vytvoření zadání ● Převedení zadání do wireframů ● Vytvoření klikacího prototypu (používáme flinto, invision, marvel) ● Testování prototypu v menší skupině - vytvoření usecasů a jejich testování a sbírání zpětné vazby ● Úprava wireframů dle připomínek ● Vytvoření brandu ○ Barvy ○ Typografie ○ Logo/App icon ● Návrh UI ● Vývoj aplikace (průběžné testování) ● Beta testování - skupina do 1000 lidí na platformu - sbírání feedbacku, odladění bugů a nejasností. Řešíme přes Testflight (iOS) a Google Play (Android) s tím že vedle toho komunikujeme s testery přes facebook nebo Google+ skupinu. ● Spuštění aplikace a její další rozvoj.

 

Kterým směrem se podle tebe UX/UI ubírá?
Jak jsem psal v některé z otázek výše. Téměř každá aplikace je nyní navržena v čistém flat designu. Zatím není úplně jasné, jaký větší trend bude ten další a jak změní mobilní aplikace. Krásný design aplikace je v dnešní době zhýčkaných uživatelů samozřejmostí, je jim proto potřeba dát o něco více.

Pro mě jsou jednou nejdůležitějších interakce, přechody a návaznost jednotlivých screenů. Celé flow aplikace musí být co nejplynulejší, uživatel vždy musí vědět, kde se nachází, co od daného screenů může očekávat a co je od něho požadováno. Aplikace by se v podstatě měla chovat jako živý živočich - na každý dotek nebo gesto přirozeně reagovat a dávat uživateli zpět příslušnou odezvu.

Obrazovky by měly do sebe přecházet a plynule se animovat. To v propojení s intuitivními gesty. Vždy pak jde hlavně o to v uživateli vyvolat wow efekt.

 

Které projekty, které jste v Cleeviu dělali, jsou z tvého pohledu nejzajímavější, proč?
Myslím, že se stále učíme a získáváme cenné zkušenosti. Dosáhli jsme dílčích úspěchů, ale věříme, že ty největší úspěchy a nejzajímavější projekty jsou teprve před námi - nebo alespoň jejich představení. Nyní jsme nejvíce nadšení z představení nástroje pro správu osobních/rodinných financí Spendee 2.0, unikátní sociální sítě na hraní her zvanou Gamee a taky na náš první HW produkt MEO, který bude propojen s uživatelem právě přes mobilní aplikaci. Moc se taky těším na vydání aplikace, kterou jsme vyvinuli pro Evropu 2 - je jednoduchá, intuitivní a opravdu krásná. Čeká nás opravdu hodně práce, ale těšíme se na to!