DIVR: “Pojďte si (s námi) hrát ve VR!“


DIVR je průkopníkem VR her v České republice. Minulý rok se jim podařilo vydat první českou VR hru Blue Effect. Pozitivní zpětná vazba k této hře je motivovala k další práci, takže aktuálně pracují na velmi unikátním projektu. Zajímá vás o co se jedná? To i mnohé další se dočtete v následujících řádcích. Tentokrát jsme vyzpovídali Ondru Bacha, CEO DIVR. 

 

Co DIVR dělá?
DIVR je herní studio, které se zaměřuje výhradně na virtuální realitu. Minulý rok jsme vydali svoji první VR hru a nyní pracujeme na unikátní velkoplošné atrakci kombinující reálné a virtuální prostředí.

 

Jak studio vzniklo?

Když minulý rok investor rozhodl o sloučení mobilního herního studia Silicon Jelly, ve kterém jsem před tím působil, se studiem Dreadlocks, rozhodl jsem se hledat novou výzvu. Poté, co jsem si v Bostonu na veletrhu PAX vyzkoušel první VR hry, bylo rozhodnuto.

 

Dokázal bys i úplnému laikovi vysvětlit, v čem se vývoj VR hry liší od klasické počítačové hry?

Z hlediska procesu vývoje se nijak neliší. Kde je zásadní rozdíl, tak to je game design. Je třeba si uvědomit, že virtuální realita má úplně jiné ovládání. Nyní mám na mysli hi-end VR, tzn. s využitím ovladačů, které reprezentují vaše ruce. Nestačí tedy doplnit klasickou PC hru o podporu VR brýlí, je třeba přemýšlet jinak a naplno využít potenciál, který s sebou virtuální realita přináší. Nejedná se jen o ruce, ale de facto celé tělo. Skvělým příkladem je hra Superhot VR. Dalším velkým tématem je pohyb ve virtuální realitě a jeho vnímání lidským mozkem, aby se minimalizovala tzv. motion sickness neboli nevolnost. Příkladem perfektního pohybového systému je hra Lone Echo.

 

Jsou VR hry budoucností?

Ano. Virtuální realita je “next big thing” v zábavním průmyslu. Dokáže vás zcela pohltit, takže zapomenete na to, v jakém časoprostoru se nacházíte. Za několik let díky kvalitě hardwaru již nepoznáte realitu od skutečnosti. Výrobci pracují též na zařízeních umožňující simulovat různé vůně.

 

Co je vaší inspirací?

Největší inspirací jsou asi ostatní vývojáři, protože se neustále vydávají nové hry, které nás dokážou překvapit. Kromě výše uvedených her bych ještě zmínil Robo Recall nebo I Expect You To Die.

 

Co považuješ za největší úspěch DIVRu?

Zatím na nějaký větší úspěch čekáme, resp. děláme vše pro to, aby se dostavil co nejdříve. Nicméně úspěchem určitě bylo, že se nám minulý rok podařilo vydat první českou VR hru Blue Effect, která získala velmi dobré hodnocení od hráčů i novinářů, což nás velmi těší.

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Momentálně pracujeme na unikátním projektu tzv. room-scale experience, což bude atrakce kombinující virtuální a reálné prostředí. S tímto produktem pak chceme vyrazit do světa.

 

Jaké typy lidí hledáte do svého týmu?

Hledáme lidi, kteří se nadchnou pro naši vizi a budou usilovně pracovat na jejím naplnění. Možná to zní jako samozřejmost, ale většině kandidátů jde především o vysoký plat a ideálně ne fulltime job.

 

Stáli byste ve svém týmu o vývojářku-ženu? Setkáváte se v herním průmyslu s vývojářkami?

Tak určitě :) Ženy jsou obecně odolnější vůči stresu, též často i pečlivější a systematičtější. Bohužel žen-programátorek je hrozně málo. Nicméně slečny v naše týmu máme, ale na jiných pozicích.

 

Proč bych měl(-a) chtít pracovat v DIVRu?

Protože pracujeme na unikátním projektu, který má světový potenciál.

 

Jak vypadá pracovní den v DIVRu?

Do 10 hodin musí být všichni v práci, protože máme tzv. stand-up, na kterém si v rychlosti řekneme, co kdo dělal včera a na čem bude pracovat dnes. A pak už si jen hrajeme :) Tak dobře, nehrajeme si celý den, ale prozkoumání dobrých i špatných VR her je náš základní benchmark. Naše práce je skutečně týmová, takže interakce mezi členy týmu je častá. Samozřejmě musíme také meetingovat, na čemž není nic špatného, pokud je čas trávený efektivně. Většinou se scházíme v pár lidech a posouváme kupředu jednotlivé dílčí části projektu. Jo a rádi chodíme společně na oběd.

 

Nějaké další tipy, doporučení, vzkaz?

DOOM VFR bude masakr! :)