10 otázek z pohovoru na webového analytika


Nevíte, jak se připravit na pohovor na pozici webového analytika? Jste na správném místě! Máme pro vás připravené otázky přímo od webových analytiků Lukáše Štěpky a Šárky Ludvíkové z Taste Medio

 

Co nám Lukáš a Šárka prozradili na začátek?  Žádní dva uchazeči nejsou stejní a nemají stejné zkušenosti, takže i otázky se během pohovoru dost často liší. Zpravidla máme připravenou sadu otázek, kterou si průběžně porovnáváme s tím, co nám daný uchazeč říká, a přizpůsobujeme se jeho schopnostem a znalostem. Vždy se snažíme poznat, kde je jeho vědomostní maximum, ale rozhodující pro nás bývá hlavně nadšení pro náš obor, potenciál do budoucna a také to, jak nám uchazeč zapadne do týmu. Spousta znalostí se dá při dostatku selského rozumu naučit, ale senior, který se k nám lidsky nehodí, se už nezmění.

Teď už vzhůru k otázkám!

 

Proč vás zajímá právě webová analytika? Jak vidíte její roli v rámci online marketingu?

Na úvod obvykle zjišťujeme, jaké představy o pojmu "webová analytika" vlastně máte. Velké množství potenciálních analytiků se rekrutuje z řad jiných oborů online marketingu a každý z těchto oborů na analytiku zpravidla nahlíží jinou optikou. Snažíme se tedy zjistit, jestli se vidíte spíše jako business stratég s daty v zádech, nebo databázový krtek a jestli se nechcete stát analytikem na základě představy, která je od reality zatraceně daleko.

 

Jak by měla vaše pracovní pozice ideálně vypadat?

Chodíte rád na schůzky a probíráte s klienty jejich potřeby, nebo preferujete, když za vás tohle vyřídí kolegové? Jste "člověk powerpointový" nebo vám více vyhovuje prezentovat výsledky vaší práce textově? Pod pojem analytik se schová schopný online markeťák, který umí pracovat s daty z různých systémů, ajťák, který dokáže změřit všechny uživatelské interakce, i statistik, který si po večerech doma počítá závislosti a statistickou signifikanci. Abychom měli jistotu, že k nám do týmu zapadnete, potřebujeme vědět, jaký typ práce vám vyhovuje.

 

 

Proč právě vy budete dobrým webovým analytikem?

Tahle otázka je na pohovorech užitečná ve dvou ohledech. Jednak poznáme vaše (přinejmenším domnělé) přednosti, aniž bychom používali otřepanou frázi "Jaké jsou vaše silné stránky?", na kterou má většina lidí připravenou odpověď už z domova. Zároveň se nebudeme bavit o tom, že umíte vyrobit krásné koláže ve Photoshopu, které u nás nikdy nebudete potřebovat, ale poznáme vlastnosti, které se vám budou při práci opravdu hodit.

 

Jakou největší chybu jste ve své práci udělali a jak jste ji řešili?

Tato otázka se může vztahovat k práci v oblasti webové analytiky, ale i jakékoliv jiné, kterou jste v minulosti dělali. Každý děláme chyby a zvláště při práci s daty a klientskými rozpočty mohou mít takové chyby dost dramatické následky. U této otázky pro nás není důležité, abyste nám tvrdili, že jste nikdy žádnou chybu neudělali. Právě naopak. Zásadní pro nás je, abyste dokázali svoji chybu otevřeně přiznat, poučit se a zvolit co nejlepší způsob řešení.

 

Jaké znáte nástroje pro webovou analytiku?

V našem prostředí bezpochyby nejznámějším a nepoužívanějším nástrojem jsou Google Analytics. Zajímá nás ale, jestli jste slyšeli někdy i o jiných nástrojích, případně znáte jejich hlavní specifika. Ideální samozřejmě je, když je dokážete i porovnat a navrhnout, pro jaké použití byste je doporučili. U zkušenějších kandidátů očekáváme také alespoň určitou praktickou zkušenost s dalšími analytickými nástroji.

 

Jak dobře znáte Google Analytics, jakým způsobem jste s nimi zvyklí pracovat, jaké informace v nich nejčastěji hledáte?

Přesné znění této otázky a očekávaná odpověď na ni se samozřejmě výrazně liší podle míry pokročilosti konkrétního kandidáta. U juniorního člověka zjišťujeme především nakolik je mu prostředí Google Analytics známé a zda má správnou představu, jaké informace v něm hledat. U zkušenějších analytiků může být otázka rozšířena na specifika jednotlivých reportů, znalost různých zákoutí, která GA nabízí, workarounds typických problémů, apod.

 

 

Co znamená metrika Bounce Rate/Avg. Session Duration /Sessions a jak ji přesně vysvětlíte?

Tady už jdeme trochu do hloubky a chceme zjistit, jestli opravdu chápete, kde se data v Google Analytics berou, jak se měří a jak se s nimi pracuje. Méně zkušené kandidáty se snažíme alespoň navést na správnou cestu a zjistit, jestli dokážou odpověď logicky odvodit, od zkušenějšího člověka očekáváme znalost technických specifik, jak přesně jsou jednotlivé metriky definovány a co to znamená při interpretaci dat.

 

Co jsou to konverze, jakým způsobem se zaznamenávají v Google Analytics a v jiných systémech?

Kolem konverzí se točí ve světě webové analytiky i celém online marketingu téměř vše. I začátečník by měl znát pojmy jako mikrokonverze, makrokonverze, konverzní kód, konverzní poměr... Pokud o sobě tvrdíte, že umíte pracovat s Google Analytics, měli byste být schopní přinejmenším vysvětlit specifika měření "Cílů" a "Transakcí", znát typické problémy, které při měření nejčastěji nastávají a vědět, jak probíhá technická implementace měření.

 

Jaký je podle vás ideální Bounce Rate/CTR/PNO?

Ne, opravdu nečekáme, že na nás obratem vypálíte numero mezi 0 a 100 %. Právě naopak. To nejdůležitější, co od vás očekáváme, je schopnost přemýšlet a chápat souvislosti. Základem je chápat online marketing jako celek a umět o něm kriticky uvažovat. Takže pokud nám dokážete říct 5 důvodů, proč je hloupost vázat se na jedno univerzální číslo, když každý web a každý klient je jiný, máte vyhráno.

 

Co je to atribuční model a který je v Google Analytics výchozí? Jaké atribuční modely znáte a které byste doporučili?

Přiřazování podílu "zásluh" na konverzi různým kanálům patří mezi nejsložitější témata v rámci webové analytiky. Od juniorního kandidáta očekáváme alespoň hrubou představu, o co jde a jaké základní jednoduché modely existují. Pokročilejší analytik by měl být schopný s námi diskutovat o různých variantách a možnostech Google Analytics, data-driven modelech a dostupných nástrojích.

 

Jestli se chcete na pohovor připravit ještě důsledněji, doporučujeme vyzkoušet náš test z Analýzy marketingových dat.