10 otázek z pohovoru na: social media marketéra


Kdybyste byl/a sušenkou, jakým druhem sušenky byste byl/a a proč?” “Jak byste popsal/a slepci žlutou barvu”, nebo “Zazpívejte píseň, která vás nejvíce vystihuje”. Věřte nebo ne, i takové otázky se můžou objevit u pracovního pohovoru. Častokrát se vám ale zpotí dlaně spíš ve chvíli, kdy začnou padat nečekané odborné otázky, týkající se pozice, na kterou se hlásíte. Proto jsme pro vás připravili nový seriál, ve kterém se právě na tyhle nejčastější nebo záludné otázky z pracovních pohovorů zaměříme a zkusíme vám nabídnout i odpovědi, které vyvolají souhlasné kývání hlavou na druhé straně stolu.

Prvním oborem, o které bude řeč, je marketing na sociálních sítích. Počet pracovních nabídek v tomto rychle se rozvíjejícím oboru stále roste. Kterým otázkám se nejspíš nevyhnete, když se o některou z nich budete ucházet?

1) Co si myslíte o našem dosavadním působení na sociálních sítích? Co bychom podle vás mohli zlepšit?

Na začátek otázka do pranice. A buďte si jistí, že na pohovoru určitě padne. Asi nemusíme zdůrazňovat, že zevrubné studium facebookové stránky vašeho potenciálního zaměstnavatele je povinnou součástí přípravy na interview. Poznámky o tom, že vám dosavadní snažení firmy připomínalo Titanic na dohled od ledovce, raději spolkněte a zaměřte se na strategii, kterou ve vedení stránky vidíte. Připravte si nápady, jak na zavedenou strategii navázat a v čem ji vylepšit. Pokud jaksi není na co navazovat, zkuste firmě ušít strategii na míru a zamyslete se nad tím, jak ji při pohovoru obhájíte.

 

2) Povězte nám něco o kampaních, které jste na realizoval/a. O stránkách, které jste vedl/a.

Při odpovědi popište kampaně od začátku až do konce. Vysvětlete jaký problém jste řešil/a, jak jste o něm přemýšlel/a, jaké cíle jste si stanovil/a, jakou taktiku jste zvolil/a k jejich dosažení a v neposlední řadě samozřejmě i jak to celé nakonec dopadlo. Můžete pohovořit také o tom, jak jste v rámci stránky komunikoval/a se zákazníky, jaký obsah jste pro ni vytvářeli a jak jste si na sociálních sítích získávali pozornost.

 

3) Jak můžeme použít naše sociální sítě v souvislosti se zákaznickým servisem?

Na sociální sítě se přesouvá značná část zákaznické podpory, to je známý fakt. Můžete se zákazníky komunikovat přímo a snadno díky tomu zjistíte, jaký obsah je zajímá a jaký je jejich názor na to či ono. Vytvořila si vaše stránka své oddané fanoušky, kteří se stali jejími ambasadory? Využíval/a jste při komunikaci s fanoušky nějaký proto určený nástroj (například českou Brand Embassy)? Nezapomeňte to zmínit. 
 

                                   
 

 

4) Jak byste se na sociálních sítích vypořádal/a s nenadálou krizí?

Může se stát, že se firma z rozličných důvodů stane terčem kritiky, a to se nevyhnutelně projeví i na sociálních sítích. Máte s takovou situací své zkušenosti? Nezapomeňte je zmínit. Popište, jak jste se s ní vypořádal/a a čemu jste se při řešení naučil/a, čeho byste se příště vyvaroval/a a jaký postup naopak doporučujete. Pokud nemáte vlastní zkušenost, můžete zmínit příklady firemních stránek, které se s takovou krizí potýkaly a zkusit jejich postup stručně analyzovat. 

 

5) Jaké blogy sledujete a jaké social-media-influencery uznáváte?

Co by to bylo za social media managera, kdyby sám sociální sítě nesledoval? Zaměstnavatel se bude logicky snažit ověřit, jestli nejste kovářovou kobylou. Proto si určitě dopředu rozmyslete, koho z influencerů budete ve svých oblíbencích zmiňovat. Rozdělte si je třeba dle oborů. 

 

6) Jaký je rozdíl mezi správou reklam v Ads Manageru a Power Editoru?

Tato otázka často odhalí, zda již máte se správou reklam na Facebooku praktickou zkušenost, nebo zda se pohybujete pouze v teoretické rovině.
Dá se říci, že Power Editor je určen k tvorbě a úpravě náročnějších kampaní. Souvisí to zejména s tím, že Power Editor postupně ukládá všechny vaše změny a vy je pak nakonec implementujete hromadně, když jste si 100% jistí finální podobou kampaně. V Ads Manageru musíte každou změnu ihned uploadovat, a tak je vhodný spíše k drobným úpravám. Na druhou stranu Ads Manager např. umožňuje lépe analyzovat výsledky kampaní - optimalizovat si výsledkové tabulky apod. 

 

7) Na co určitě myslet při pořádání soutěže na Facebooku?

Soutěže jsou fajn, ale můžou být zrádné. Rozhodně je třeba myslet na samotná pravidla Facebooku, která soutěžení upravují a určitě nezapomenout ani na české zákony. Dalším problémem může být nechvalně známá facebooková mafie, která sice nikomu nemíří na čelo revolverem, ale může vaši soutěž odstřelit i tak. Při přípravě soutěže musíte také vyrovnávat misky vah mezi atraktivitou ceny a složitostí úkolu, který po svých fanoušcích žádáte splnit. Důležitá je taky spojitost soutěže s produktem/službou, kterou vaše firma poskytuje. Při každém kroku pořádání soutěže je samozřejmě potřeba myslet na cíl, kterého chceme dosáhnout a jak budeme vyhodnocovat.

 

8. Jaké zdroje můžete použít při vytváření Lookalike publika?

Namátková otázka z praxe, která se často objevuje v online testech, a proto ji občas vytahují i specialisté při pohovorech. Zkušenější social merketéři vypálí odpověď i ve 3 ráno. Lookalike publikum můžete vytvořit např. z e-mailové databáze, webové návštěvnosti nebo fanoušků vaší stránky. Nejde to naopak ze zájmového cílení.

 

9. Rozdíly v měření Google Analytics a Facebooku?

Odvěký problém nejen pro Social Media Specialisty. Facebook na rozdíl od GA umí vyhodnocovat konverze napříč zařízeními, protože bere v potaz uživatele dle Facebook ID, nikoliv návštěvy dle cookies. Facebook pak přiřazuje konverze k reklamám defaultně zpětně - dle základní atribuce se jedná o 28 dní po kliknutí. Zde je určitě třeba vědět, jaké interakce mají při přiřazování přednost, a samozřejmě jak se s danými podmínkami vypořádáváte. Ale to už necháme na vás :) .

 

10. Znáte pojem Dark Social?

Další záludná otázka. Dark Social souvisí s nepříjemným faktem, že přesný přínos, který nám (nejen) sociální sítě zajistí, nikdy nepoznáme. Dark social nebo dark traffic je webová návštěvnost, která se nedá měřit běžnými analytickými nástroji. V dnešní době mobilní telefonů a chatovacích aplikací existuje mnoho způsobů, jak návštěvník může přijít na webovou stránku (z chatu, záložky, mobilní aplikace apod.). Své znalosti pak můžete obnažit vyjmenováním způsobů, jak se s tímto jevem vypořádáváte.

 

Jak to vypadá u profíků z Business Factory?


Abychom nezůstali jen v rovině teorie, máme pro vás i trochu praxe. Jak vypadá pohovor v  Business Factory, v agentuře, která patří mezi prestižní Facebook Marketing Partnery? Ptali jsme se Jana Pátka.

První otázka je jasná: na co se uchazečů na pohovoru ptáte?

Vzhledem k tomu, že se naše agentura specializuje na PPC marketing na Facebooku a Googlu, směřují naše otázky především tímto směrem.


Jaké dovednosti jsou pro vás rozhodující?

Rozhodující jsou pro nás technologické znalosti a marketingové myšlení, které častokrát dokáže vyvážit i nedostatky v té technologické části. Pokud tohle všechno kandidát ovládá, stačí většinou už jen, aby měl smysl pro humor, pil pivo a ruka je v rukávě.


Můžete nám uvést příklad konkrétních otázek, které u pohovoru padají?

Otázky, kterými naše kandidáty na pohovorech trápíme/těšíme vypadají obdobně jako: Jak ses dozvěděl o naší firmě a co o nás víš? Kdyby se klient zeptal, proč by měl inzerovat na Facebooku, jak bys mu odpověděl? Popiš mi, jak funguje Facebook pixel. Proč si myslíš, že bychom si měli vybrat právě tebe? Kdyby jsi měl 1000 Kč na reklamu a měl by jsi zapromovat na FB pouze jeden produkt z e-shopu za cílem dosažení maximálního možného ROI, jak by jsi postupoval?

 


Na závěr našeho článku ještě jedna banální, ale přesto užitečná bonusová rada: zachovejte klid. Pokud se zrovna chystáte na důležitý pohovor, je docela normální, že jste mírně nervózní a možná, že se vaše nervozita po přečtení našeho článku ještě o trochu zvýšila (pardon :) ) Snažte se ale být u pohovoru sami sebou, žádná firma (která za něco stojí) nehledá sterilního neomylného robota, ale spíš člověka, se kterým se dá jít po práci na kafe. A takový člověk, na rozdíl od robota, čas od času něco neví a čas od času řekne nějakou hloupost, kvůli které by stálo za to vynalézt stroj času, nebo alespoň paměťový zmizík. Hoďte to za hlavu, dost možná to ani takový přešlap nebyl a navíc máte novou veselou historku k vyprávění.

Budeme vám držet palce ;) .