10 otázek z pohovoru na: copywritera


Přinášíme další, již třetí díl ze série 10 otázek z pohovorů. Tentokrát nahlédneme pod pokličku otázek na pozici copywritera. „Povězte mi něco o sobě..“, „Co víte o naší společnosti?“. Otázky jistě padnou, ale personalista má v rukávu připravené další, mnohem zákeřnější dotazy. 

Nechceme, abyste z pohovoru zmizeli jak pára nad hrncem, a proto jsme pro vás připravili 10 nejzajímavějších otázek z pohovoru na pozici copywritera. Tak šup na ně! ☺

 

1) Co mi můžete říct o naší společnosti?

Teď si říkáte, proč plýtváme místo pro tuto banální otázku. Ano, tato otázka je součástí každého pohovoru na jakoukoliv pozici, ale jak už bylo zmíněno v minulém díle 10 otázek z pohovoru na grafika, tato otázka je na místě a zvláště důležitá na pozici copywritera! Personalista se ptá, aby ještě před pohovorem prověřil, že se o firmu dostatečně zajímáte a jak moc velký zájem o pozici ve skutečnosti máte. A jak víte, vyhledávání informací je u této pozice důležité stejně jako cihly pro Bořka stavitele. 

U pozice copywritera se pod touto otázkou skrývá o něco víc. Personalistu bude zajímat "tone of voice" společnosti. Dobrý copywriter se pak tónu obsahu přizpůsobí. Může padnou i otázka „Kdo je naše cílové publikum?“ Před pohovorem si projděte obsahy blogů společnosti či dostupné obsahy na webových stránkách a sociálních mediích a mějte jasno o práci společnosti, v níž se ucházíte o místo, o jejích klientech a cílových skupinách.

Tip pro získání plusových bodů! Pokud personalista tuto otázku nerozvine, začněte s tím sami. Mluvte o tom, co se vám na webu, sociálních sítích či blogu líbilo, čím vás zaujal. :-) 


2) Co potřebujete vědět o projektu dříve, než začnete psát?

Nevíte, jak začít psát? Ajajaj! Pokud chcete mít dobrý obsah, který upoutá, musíte si na začátku položit základní otázky týkající se zadaného úkolu. „Co je cílem projektu?“, „Komu bude obsah určen?“ a provést dostatečnou rešerši k danému tématu. Odpovědí, že teprve psát začínáte a nevíte jak na to, zrovna neupoutáte.

 

3) Jaký druh obsahu jste psali?

Napsali jste stovky článků na blog? Pro zaměstnavatele je to znamení, že hravě zvládnete psát i pro ně. Je spousta typů textů, kterým jste se v minulosti mohli věnovat. Ať to bylo psaní tiskových zpráv, reklamních či marketingových textů nebo e-mailů, každý je zcela rozdílný. Pochopitelně pro zaměstnavatele je nejlepším kandidátem ten, který je všestranný. Uveďte, jaké máte zkušenosti s vytvářením určitých obsahů a nezapomeňte na příklady.

 

4) Jaký formát je pro Vás nejpřijatelnější? Kterému byste se chtěli věnovat?

Jaké obsahy jste psali, jsme se už dozvěděli, ale čemu se chcete dále věnovat? Chcete psát marketingové texty, ale zaměstnavatel hledá někoho na psaní tiskových zpráv či video scriptů? Ujistěte se, že pozice, na kterou se hlásíte, je v kontextu s vaším psaním to, co hledáte.

 

5) Jaký text, který jste napsali, považujete za nejlepší a proč?

Otázka týkající se portfolia textů, které by každý copywriter měl mít, protože ukázka dobré práce může být jeden z hlavních argumentů, proč přijmout právě vás. Nechte si již při jeho přípravě záležet a ujistěte se, že je aktuální. Žijeme v digitálním světě, nezapomeňte tedy aktualizovat i to, které máte online! K oživení životopisu přiložte i reference a doporučení. Po uvedení vašich prací na ně přijde řeč. Který z textů vyberete jako svůj nejoblíbenější, je zcela na vás, ale ujistěte se, že dovedete podložit, čím je tato práce výjimečná od ostatních.

 

6) Která z Vašich dosavadních prací byla největší výzvou?

Další z odpovědí, které můžete rozvinout. Personalistu zajímá, jestli dokážete přijmout výzvy a jak s nimi naložit. Pokud jste se již s náročným projektem setkali, nebojte se přiznat, že to bylo obtížné, ale vrhli jste se do toho po hlavě a zdárně jste dovedli projekt do cíle. Takto vzbudíte dojem, že při zadání obtížnější úlohy nevezmete nohy na ramena, a dokážete si s výzvou hravě poradit!

 

7) Jakým způsobem je možné optimalizovat obsah, aby více zaujal vyhledávače?

Nevšední otázka, která může překvapit! Používání správných klíčových slov vám není cizí? Hurá! Máte plusové body! Psát texty, které budou zajímavé pro vyhledávače není těžké. Každopádně znát procesy, jak vyhledávače pracují či jaký obsah upřednostňují, je velké plus. Nespadáte totiž jen do škatulky skvělých copywriterů, ale jste i důležitým článkem marketingové strategie. A pokud jste s optimalizací pro vyhledávače již seznámeni, popište, jak určujete, na jaká klíčová slova se zaměříte a která zapojíte do obsahu.

 

8) Co právě teď čtete? Řekněte mi o nejlepších knihách, které jste v poslední době četli..

Píšete... ale nejen to. Každý dobrý copywriter i čte, a to kromě blogů i knihy. A hodně! Ať jde o populární díla nebo magazíny, všechno se počítá. Chtít se věnovat copywritingu a nebýt aktivním čtenářem je jako být chirurgem a neumět uchopit skalpel.  

 

9) Jak postupujete? Dodržujete stanovené pokyny při psaní?

Pro zaměstnavatele je důležité vědět, zda jste schopni promítnout stanovenou představu o stylu a obsahu do svého článku, a to bez opakujících se oprav textu. Pokud jste se již dříve museli držet určitého směru psaní obsahu, jste spolehlivým kandidátem a získáváte plusové body.

Sdělte něco o tom, jak píšete - odhalte konkrétní fáze. Nebojte se prozradit svoje taktiky, ať jde o čtení nahlas či čtení tištěné kopie.

 

10) Můžete mi popsat rozdíl mezi _ a _ ?

Jak je to se slovy tip a typ? By jste nebo byste? Standart nebo standard? Uff, to už trochu přituhuje. Otázky k proklepnutí gramatiky vás jako copywritera neminou. A nejen to! Můžou padnout i slova z průmyslu, kterým se společnost zabývá. Ujistěte se, že v oboru nejste ztraceni.

O vlastní zkušenosti s nabíráním copywritera se s námi podělili následující experti:

 


Martina Habartová z eVisions Advertising

"Nedávno jsme u nás v agentuře copywritera vybírali, a tak mám pro vás několik tipů, jak si pod sebou nepodříznout větev hned na první dobrou.

Už v začátku si sebekriticky vyhodnoťte, jestli máte pro práci copywritera vůbec předpoklady. Není to totiž takové lážo plážo, jak to vypadá, a ne - copywritera opravdu nemůže dělat každý, komu paní učitelka pochválila na základce slohovku. Při zasílání průvodního dopisu a ukázek textů v sobě probuďte empatii a vciťte se do člověka, který váš e-mail dostane. Cokoliv posíláte, si raději pětkrát přečtete, ať vám neuteče ani jedna gramatická chyba, a veškeré dokumenty posílejte ve formátu PDF. Zapomeňte, že existuje něco jako .rar.

Projevit zdravé nadšení pro nabízenou pozici je na místě, ale zase nemusíte kontaktní adresu svými e-maily spamovat. Při osobním pohovoru netvrďte, že se dnem i nocí pídíte po informacích z oboru, když pak nebudete schopni vzpomenout si ani na jeden článek nebo web o copywritingu.

A myslete na to, že člověk, který s vámi bude mluvit, je také z masa a kostí, takže jste si rovni a nemusíte se stresovat. Ostatně - pokud jste se dostali až k osobnímu pohovoru, pravděpodobně jste zaujali a už jde jenom o to oboustranně zjistit, jestli si s firmou či týmem vzájemně sednete.

Dostali jste se až k pohovoru a nevzali vás? Nehažte klávesnici do žita a přeptejte se na feedback. Není to hloupé, ani trapné. Naopak vám to pomůže posunout se dál. Třeba právě k vysněnému copywritingu."


Martin Smutek z PROFICIO Marketing 

Na co se při pohovoru ptáte a co je pro vás rozhodující?

"Na pohovoru se hlavně zajímám o to, co copywritera nejvíc baví. Ptám se, co v minulosti textoval a jestli v tom chce pokračovat. Jaké obory ho nejvíce lákají a taky pro jaký kanál by chtěl psát nejvíce. Jestli ho baví textovat weby, maily, psát články nebo příspěvky na sociální sítě. Taky se ptám, čím ho láká práce právě v PROFICIU. Cílem je odhadnout, jestli ho bude práce pro naše klienty opravdu bavit. To je vždy na textu poznat.

Další otázky směřuji na to, jak zvládne agenturní styl práce, který je dost specifický. Zajímám se, jestli mu nevadí sám si určovat priority a hlídat termíny. U nás je každý svým pánem, aby mohl psát, kde mu to nejvíc vyhovuje a kdy se mu to nejvíce hodí. To však vyžaduje zodpovědnost."

Můžete uvést příklady konkrétních otázek či úkolů?

"Protože práce copywritera je hlavně o praktických dovednostech, zadávám každému uchazeči úkol. Snažím se, aby nebyl náročný a nezabral moc času. Cílem je vyzkoušet, jak spolupráce s budoucím kolegou probíhá. Jak k úkolu přistupuje, jak okolo něj komunikuje, jestli se nebojí zeptat na další informace a jestli ho dodá v termínu. Spíš než samotný výsledek mě zajímají myšlenkové pochody. O řešení úkolu se pak bavíme na pohovoru. Abych viděl, odkud jeho nápady přišly, jestli jsou založeny na něčem reálném a jestli je dokáže obhájit. Úkoly se snažím vymýšlet z praxe, aby je náš budoucí kolega mohl hned po přijetí realizovat."

Jaký by měl být váš uchazeč? A čeho by se měl vyvarovat?

"Uchazeče hodnotím hlavně pocitově. Jestli jsou mi sympatičtí, jak o své práci mluví a jak se k psaní staví. Není proto potřeba se na pohovor předem extra připravovat. Hlavně být sám sebou. Já pak musím vyhodnotit, jestli člověk do našeho týmu zapadne. Zatím se to asi daří a máme stabilní sestavu copywriterů. Z toho mám velkou radost."

 

Josef Řezníček z CopyVčelka.cz

Na co se při pohovoru ptáte a co je pro vás rozhodující?

"Vzděláváte se v copywritingu? Pokud odpoví že ano, snažím se získat konkrétní tipy na to, co je oslovilo, jaká knížka, seminář nebo akce se nejvíce líbila. Rozpozná se tak, jestli je to jen fráze, nebo opravdová snaha vzdělávat se, vylepšovat. Jak při psaní textu postupujete? Pokud otázka nebude jasná, uvést konkrétní příklad nějakého textu, jak by postupoval/a."

Můžete uvést příklady konkrétních otázek či úkolů?

"Jaká témata vám nejvíce sednou? O čem píšete naopak neradi nebo vám to nejde? Vždy si necháváme zpracovat zkušební úkol před pohovorem. A pak probíráme jeho realizaci konkrétně. Dále se ptáme už spíš na věci týkající se práce jako takové. To znamená otázky na organizaci práce, práci na dálku, zapadnutí do týmu apod."